Näin pysyt terveenä ja iloisena koko talven!
Näin pysyt terveenä ja iloisena koko talven!
Talvi voi tuntua pitkältä ja raskaalta. Huolehtiaksesi terveydestäsi ja mielialastasi on tärkeää tehdä jotain niiden hyväksi.

Näin autat itseäsi pysymään...

Näin autat itseäsi pysymään terveenä ja iloisena koko talven!


Talvi voi tuntua pitkältä ja raskaalta. Huolehtiaksesi terveydestäsi ja mielialastasi on tärkeää tehdä jotain niiden hyväksi.


Näin pysyt terveenä ja iloisena koko talven!

Talvi on taas täällä. Joillekin se tarkoittaa lunta ja pimeiden iltojen hiihtoretkiä, takkatulen ääressä loikoilua, kaakaota ja talvisen kaunista luontoa. Toiset taas ajattelevat, että kylmyys ja pimeys on vitsaus ja nämä henkilöt kaipaavat aurinkoa ja lämpöä synkimmän talven aikana. Voi olla houkuttelevaa käpertyä sohvan nurkkaan ja olla tekemättä mitään.


Selvitäksesi talvikuukausista voit pitää yllä positiivista mielialaa ja motivaatiota useilla eri tavoilla.


Omega-3, vitamiinit ja kivennäisaineet

Terveellinen ruokavalio, joka sisältää riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita auttaa ehkäisemään talvikuukausien väsymystä.


Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä terveydelle vuoden ympäri. Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat tärkeitä ravintoaineita, ne ylläpitävät sydämen, aivojen ja näön terveyttä.


Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan kalaa on hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen. Kala on suositeltavaa ravintoa ja sen käyttöä tulisi lisätä.


Voit antaa immuunijärjestelmälle boostin valitsemalla kasviksia ja hedelmiä, joissa on paljon C-vitamiinia. C-vitamiini lisää myös raudan imeytymistä.


Mustikka on täynnä antosyaaneja

Mustikka sisältää antosyaaneja, jotka ovat ryhmä flavonoideja ja antavat mustikalle sen sinisen värin.


On myös olemassa ravintolisiä, jotka sisältävät antosyaaneja. Argus on ravintolisä, joka sisältää mm. mustikkauutetta ja on jo pitkään ollut yksi VNP:n suosituimmista tuotteista.


Talven aikaan on tärkeää saada riittävästi D-vitamiinia

D-vitamiini on tärkeää immuunijärjestelmälle.


Itse asiassa aurinko on D-vitamiinin pääasiallinen lähde, mutta talven aikaan auringon säteily ei ole riittävän voimakasta, jotta ihossa tapahtuva D-vitamiinin valmistaminen olisi mahdollista riittävässä määrin. Talvella on siksi tärkeää saada D-vitamiinia ruokavaliosta ja mahdollisesti täydentää saantia ravintolisällä.


Kaikki VNP:n Vapaa Kierto sarjan tuotteet sisältävät D-vitamiinia ja omega-3:a. Jos otat kolme kapselia päivässä, saat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia sen lisäksi, mitä saat nauttimastasi ruoasta. Samalla saat terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Voidaksemme tarjota jokaiselle jotain Vapaa Kierto sarja sisältää kolme eri tuotetta: Vapaa Kierto Omega-3, Vapaa Kierto Plus ja Vapaa Kierto Flex.

Valoa pimeässä

Toinen vinkki on oleskella ulkona päivän valoisana aikana. Lähde ulos viikonloppuna, jos aurinko paistaa. Tee kävelylenkki lounastauolla. On myös olemassa kirkasvalolamppuja, jotka auttavat talvimasennuksen ehkäisyssä.


Olemalla sosiaalinen ja aktiivinen, pidät mielialaa yllä – myös vuoden pimeimpänä aikana. Yritä pysyä aktiivisena, nuku riittävästi, vietä aikaa ystävien kanssa niin voit selvitä talvikuukausista helpommalla.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • C-vitamiini auttaa suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä ja edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiini lisää raudan imeytymistä.
  • C-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja vähentää väsymystä sekä uupumusta.
  • D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.
  • D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja auttaa ylläpitämään hampaiden ja luuston normaalia kuntoa.


Lähteet: forskning.no


Ref. PP-FRI-FIN-0053