Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet
Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet
Monet haluavat uuden vuoden myötä viettää terveellisempää arkea, mutta aina siihen ei löydy motivaatiota ja tahdonvoimaa. Annamme terveellisemmän elämän tiellesi muutamia vinkkejä.

Uusi vuosi, uudet mahdollisuud

Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet


Monet haluavat uuden vuoden myötä viettää terveellisempää arkea, mutta aina siihen ei löydy motivaatiota ja tahdonvoimaa. Annamme terveellisemmän elämän tiellesi muutamia vinkkejä.


Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet

Joulukinkun, jouluoluen, kakkujen ja herkkujen jälkeen monilla on suuret aikomukset aloittaa uusi vuosi hyvillä, terveellisillä tavoilla. Kenties tavoitteena on pudottaa hieman painoa, liikkua enemmän tai tehdä terveellisiä valintoja ruokakaupassa. On kuitenkin helppo lannistua, jos aikomuksissa tulee takapakkia, ja monet putoavat kelkasta jo muutama viikko vuodenvaihteen jälkeen.


Tavoitteensa saavuttavia kuvaa se, että he ovat miettineet, mikä todella on realistista arkipäivän kiireen keskellä toteuttaa.


Annamme sinulle muutamia yksinkertaisia vinkkejä elämäntapamuutoksista, jotka muodostavat perustan terveelliselle vuodelle 2019.


Täytä jääkaappi hedelmillä ja kasviksilla

Ruokavaliomme on terveellisen elämäntavan tärkeä osa, ja sitä parempi mitä enemmän syömme eri ravintoaineita täynnä olevia hedelmiä, marjoja ja kasviksia.


Hedelmät ja kasvikset sopivat sekä päivälliselle, lounaalle että välipalaksi, pullien ja makeisten sijaan. Huolehdi aina, että sinulla on kasviksia, kuten paprikaa, porkkanoita, kirsikkatomaatteja jne helposti saatavilla. Ja unohda suklaa. Voit syödä 11 omenaa 100 gramman suklaa-annosta vastaan!


Yksi vinkki on ostaa blenderi, jolla voit helposti valmistaa ravinteikkaita vihanneskeittoja ja hedelmäsmoothieita. Marjoja löytyy kauppojen pakastimista ympäri vuoden.


Toinen vinkki, jota kannattaa kokeilla, on testata uutta, terveellistä päivällisreseptiä kerran viikossa. Siten sinulla on lopulta monia terveellisiä päivällisvaihtoehtoja, joista valita, ja et kyllästy vähäiseen terveellisten ruokien valikoimaan.


Tämä voi vähitellen vaikuttaa myönteisesti vaa’an lukemiin.


Liiku enemmän

Lisääntyneellä arkipäivän aktiviteetillä on myönteinen vaikutus suurimpaan osaan meistä. Ja usein ei vaadi kovinkaan suuria toimenpiteitä: nouse portaat liukuportaiden tai hissin sijaan. Jätä auto kotiin, kun lähdet kauppaan, vierailulle ja treeneihin. Tee joitakin helppoja voimaharjoituksia illalla TV:tä katsoessasi, sen sijaan, että loikoilisit sohvalla.


Mikäli haluat aloittaa treenamisen, kannattaa keskittyä niihin lajeihin, joista pidät. Siten on suurempi mahdollisuus hyvän tavan jatkumiseen. Ehkä on aika keskittyä urheilulajiin, jonka parissa viihdyit nuoruudessasi? Tai kokeilisitko uusia liikuntatunteja kuntosalilla – suurimmalle osalle löytyy sopivia lajeja.


Lisää motivaatiota liikunnan aloittamiseen voit saada hankkimalla upeita, käytännöllisiä treenivaatteita. Jos tavoitteenasi on lenkkeily tai hölkkä, voi olla mukava ladata uutta, mieleistäsi musiikkia.


Mutta älä aseta liian korkeita tavoitteita aloittaessasi. Sen sijaan ajattele, että liikunnan tulee olla sellaista, josta nautit. Ja olethan kärsivällinen – tulokset eivät tapahdu yhdessä yössä. Jos liikut säännöllisesti ja tunnollisesti ympäri vuoden, huomaat vähitellen suuren eron.


Syö omega-3:a sisältävää rasvaista kalaa

Ruokavalio on terveellisemmän elämän tärkeä tekijä. Oikeat ravintoaineet ja hyvä kokonaisuus ovat ratkaisevia sekä terveydelle että painon hallinnalle.


Kala on erittäin hyvä tärkeiden vitamiinien, proteiinien ja kivennäisaineiden lähde. Rasvainen kala, kuten lohi, taimen ja makrilli sisältävät lisäksi terveellisiä omega-3-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä tekijöitä hyvän sydänterveyden ylläpitämisessä.


Itse asiassa omega-3:n vaikutuksista on tehty yli 10 000 tieteellistä tutkimusta. Suurin osa tutkimuksista on positiivisia, ja tutkimukset osoittavat selvän yhteyden omega-3:n saannin ja sydämen, aivojen sekä näön hyvän terveyden välillä.


Syö kalaa useita kertoja viikossa.


Omega-3:a, vitamiineja ja kivennäisaineita

Monet haluavat nauttia ravintolisiä lisätäkseen vitamiinien saantia. Mutta kun markkinoilla on niin monia vitamiini- ja kivennäisainevalmisteita, voi hämmennys vallata mielen.


Yksi vitamiini, jota tarvitsemme täällä Skandinaviassa syys- ja talvikauden aikana, on D-vitamiini. D-vitamiinia muodostuu ihossa, kun iho altistuu auringonvalolle. Koska auringolle altistuminen on liian vähäistä, on ruokavalion sisältämän ”aurinkovitamiinin” saanti välttämätöntä hyvän tason ylläpitämiseksi. D-vitamiinin pääasiallinen lähde ruokavaliossa on rasvainen kala, lisäksi joihinkin elintarvikkeisiin on lisätty D-vitamiinia.


Elimistömme voi tuottaa vain vähäisiä määriä omega-3:a, ja tarvitsee ruokavaliostamme saatavaa lisää vuoden ympäri! Jos et syö rasvaista kalaa, tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä kalaöljystä saatavaa omega-3 lisää.


Immuunijärjestelmä tarvitsee hoitoa koko vuoden ajan, mutta erityisesti talvella on suositeltavaa olla erityisen tarkkana; tehokas immuunijärjestelmä on tärkeä. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, se auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta.


Pikaruoka, einekset, epäsäännölliset ruoka-ajat, ja yksipuolinen ravinto voivat johtaa siihen, että saamme liian vähän terveellisiä ravintoaineita – ja liian paljon sokeria, suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa. Jos haluat taata vitamiinien ja kivennäisaineiden tasaisen saannin, voit täydentää ruokavaliotasi vitamiineja sisältävällä ravintolisällä.


Nautiskelu on luvallista!

Kakuista, jäätelöstä ja suklaasta nautiskelu on silloin tällöin sekä luvallista että fiksua – jopa terveellisessä elämäntavassa! Itse asiassa on tärkeää, että ”luistat” silloin tällöin. Jos et koskaan voi hemmotella itseäsi jollakin hyvällä, on jossakin vaiheessa erittäin helppoa kyllästyä terveelliseen elämään.


Toivotamme sinulle oikein hyvää ja terveellistä uutta vuotta!



  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa, kun taas DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja sydämen hyväksi ja 250 mg DHA-rasvahappoja aivojen ja näön hyväksi.
  • D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.


PP-FRI-NOR-0477