Näin saat terveellisen alun päivääsi
Näin saat terveellisen alun päivääsi
Terveellinen päivän aloitus sävyttää koko päivää. Annamme sinulle vinkkejä, jotka vauhdittavat aamurutiineita!

Näin saat terveellisen alun...

Näin saat terveellisen alun päivääsi


Terveellinen päivän aloitus sävyttää koko päivää. Annamme sinulle vinkkejä, jotka vauhdittavat aamurutiineita!


Näin saat terveellisen alun päivääsi

Nousetko aamuisin väärällä jalalla ja stressaatko, jätätkö aamupalan väliin? Jos näin, niin on aika muuttaa rutiineja. Sinun tarvitsee tehdä vain pieniä muutoksia, niin saat mukavan ja terveellisen alun päivääsi.


Nuku riittävästi

Aamuista tulee paljon helpompia, jos yöunesi on ollut rauhallinen ja riittävä. Jos menet nukkumaan tunnin aikaisemmin, voit nauttia tuloksesta seuraavana päivänä.


Elimistö lataa akkujaan yön aikana ja tämä on energisen päivän lähtökohta. Lisäksi kotona on mukavampi ilmapiiri, kun olet kunnolla levännyt.


Aloita päiväsi vesilasillisella

Vesi on välttämätöntä elimistön normaaleille toiminnoille ja vedellä saat nesteen tarpeen tyydytettyä ilman turhia kaloreita. Aloita siis päiväsi vesilasillisella.


Syö aamupala

Sanotaan, että aamiainen on päivän tärkein ateria, ja tutkimukset ovat osoittaneet, että aamupalan väliin jättävien henkilöiden ruokavalio on muutenkin huonompi kuin heillä, jotka syövät aamulla. Herää ajoissa, niin sinulla on hyvin aikaa valmistaa terveellinen aamupala. Se ei vie paljon aikaa.


Aamupalan tulee sisältää proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa, myös vitamiineja ja kivennäisaineita. Syö täysjyväleipää, se täyttää vatsan ja on paljon ravitsevampaa kuin vaalea leipä. Voit siis syödä vähemmän ja tulet kuitenkin kylläiseksi.


Vaihtele kaurapuuron, hedelmäsmoothien ja myslin välillä, mutta tarkasta, ettei mysli sisällä liikaa sokeria. Mustikat ja muut tummat marjat sopivat hyvin aamupalalle.


Kananmuna on hyvä proteiinin lähde, ja se sisältää lisäksi A-, B-, D-, E- ja K-vitamiinia. Kananmunassa on myös paljon kivennäisaineita, ja sisältää myöskin rautaa, kalsiumia, natriumia, kaliumia, magnesiumia, fosforia, sinkkiä ja seleeniä.


Sisällytä omega-3 ruokavalioosi

Omega-3:a sisältävä kala, kuten lohi on täydellistä esim. leivän päällä. Nämä terveelliset rasvahapot auttavat ylläpitämään sydämen, aivojen ja näön normaalia toimintaa. Kattaakseen meren antimista saatavien omega-3-rasvahappojen tarpeen monet täydentävät ruokavaliotaan omega-3 kapseleilla.


Raitis ilma ja liikunta

Monien työpäivä on pelkkää istumista, tällöin voi olla hyvä haukata raitista ilmaa ennen työpäivän alkua. Pyöräile tai kävele työhön aina kun mahdollista.


Aamulla treenaaminen voi kuulostaa hankalalta, mutta jos saat tehtyä siitä rutiinin ja saat liikunnan hoidettua pois alta heti aamulla, niin säästät aikaa kaikkeen muuhun. Jos sinulla ei ole aikaa kunnolliseen liikuntasessioon, niin voit vaikka pitää lyhyen jooga- jumppa- tai venyttelyhetken.



Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.



Ref.nr.: PP-CLV-NOR-0276