Kuusi askelta terveellisempään kesään
Kuusi askelta terveellisempään kesään
Useat meistä kokevat elämän mukavammaksi kesän aikaan. On ihanaa, kun on loma. Olemme levänneempiä ja iloisempia, ehkä myös joutilaisuus houkuttaa.

Kuusi askelta terveellisempään

Kuusi askelta terveellisempään kesään


Useat meistä kokevat elämän mukavammaksi kesän aikaan. On ihanaa, kun on loma. Olemme levänneempiä ja iloisempia, ehkä myös joutilaisuus houkuttaa.


Kuusi askelta terveellisempään kesään

Kesä on oikeastaan erinomaista aikaa aloittaa uudet terveelliset tavat, joita jatkaa syksyn tullen. Voi olla hyvä idea ottaa käyttöön terveyteen liittyviä käytänteitä, kun oleskelet paljon auringossa tai matkustat vieraisiin matkakohteisiin.


Kuusi askeltamme vaativat sinulta vain vähän työtä – eivätkä ne vie paljon aikaa riippumatossa oleilusta!


Syö paljon marjoja

Kesällä on marjakausi. Voit valita mustikoiden, mansikoiden, vadelmien ja monien muiden marjojen välillä. Yritä syödä marjoja kupillinen päivässä.


Huolehdi näöstäsi

Auringossa oleskeltaessa on tärkeää huolehtia silmistä. Käytä aurinkolaseja, jotka suodattavat 99 % UV-säteistä. Voit myös ostaa aurinkolasit, jotka sopivat erityisen hyvin treenauksen ja liikunnan aikana pidettäviksi.


Treenaa ulkona ja täytät kehosi D-vitamiinilla

Korvaa osa jumppahetkistä jollakin liikunnalla, jonka voit tehdä ulkona. Kaikki metsäretkistä uintiin, pyöräretkiin, lasten kanssa leikkimiseen tai puutarhan hoitoon ovat sopivia aktiviteetteja.


Nämä raikkaassa ilmassa suoritetut aktiviteetit eivät ole hyviä vain keholle ja mielelle, ne ovat lisäksi hauskoja ja niitä voi tehdä koko perheen kanssa – ne myös luovat yhtenäisyyttä. Lisäksi aurinko on D-vitamiinin saannin paras lähde.


Mikäli auringolle altistuminen on vähäistä, on tärkeää syödä paljon rasvaista kalaa sekä muita elintarvikkeita, jotka sisältävät D-vitamiinia. Tai voit täydentää sen saantia D-vitamiinia sisältävällä ravintolisällä.


Nauti päivittäinen omega-3 annoksesi

Keho voi muuntaa kasviperäistä omega-3:a vain pienissä määrin EPA- ja DHA-rasvahapoiksi. Tämän vuoksi niitä on saatava ruokavaliosta, vuoden ympäri. Näillä välttämättömillä rasvahapoilla on positiivisia terveysvaikutuksia sydämeen, aivoihin ja näköön. Muista siis päivittäinen omega-3-rasvahappojen - EPA ja DHA -annos –myös kesällä!


Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan kalaa on hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen.


Hyvin voiva vatsa loman aikana

Vatsaongelmat ja huono ruokahalu voivat pilata loman. Syynä on usein se, että emme siedä vierasta ruokaa. Hyviä neuvoja, joita noudattaa on huolehtia, että liha on kunnolla kypsennettyä, kananmunat ovat kovaksi keitettyjä ja vihannekset ovat keitettyjä. Ole varovainen salaattien, äyriäisten tai ruoan suhteen, joka on ollut esillä kauan. Hedelmät ja vihannekset, jotka kuoritaan tai huuhdellaan huolellisesti pullovedellä ovat turvallisia. Jos kuitenkin sairastut on tärkeää huolehtia siitä, että elimistö saa riittävästi nestettä. Juo runsaasti joko keitettyä tai pullotettua vettä.


Tiettyjen ruokavalioon liittyvien käytännesääntöjen lisäksi sinun tulisi ottaa matkalle mukaan myös käsien desinfiointiainetta ja huolehtia hyvästä käsihygieniasta.


  • Omega-3 rasvahapot EPA ja DHA auttavat ylläpitämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA auttaa ylläpitämään sydämen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.


Ref. PP-EMC-FIN-0027