Näin pidät itsesi kunnossa talven pimeydessä
Näin pidät itsesi kunnossa talven pimeydessä
Ulkona pimeää ja huono sää. Tiet ovat liukkaita ja varpaat jäässä. On siis monia syitä miksi mieluummin jää sohvan nurkkaan, kuin lähtee ulos liikkumaan. Mutta jos pidät itsesi kunnossa, niin hyödyt siitä itse suuresti.

Näin pidät itsesi kunnossa tal

Näin pidät itsesi kunnossa talven pimeydessä


Ulkona pimeää ja huono sää. Tiet ovat liukkaita ja varpaat jäässä. On siis monia syitä miksi mieluummin jää sohvan nurkkaan, kuin lähtee ulos liikkumaan. Mutta jos pidät itsesi kunnossa, niin hyödyt siitä itse suuresti.


Näin pidät itsesi kunnossa talven pimeydessän

Talven aikaan fyysinen aktiivisuus vaatii useimmilta enemmän tahdonvoimaa. Ulkona on märkää ja kylmää, tunnemme itsemme usein väsyneiksi ja uupuneiksi. Mutta tarvitsemme liikuntaa vähintään 30 minuuttia päivittäin.


Jos pidät itsesi kunnossa läpi talven, on sillä monia terveysvaikutuksia. Olet energisempi ja mielialasi on parempi. Lisäksi liikunnalla on koko joukko positiivisia vaikutuksia immuunijärjestelmään ja uneen.


Ulkona voi silti liikkua

Raikas ilma on meille hyväksi – ja ajattele, kuinka mukavaa on tulla takaisin sisälle lämpöön. Jos pidät kävely- tai hölkkälenkeistä – pukeudu kunnolla ja lähde ulos.


Lenkkikaveri on monille avuksi. Sovi säännölliset liikuntahetket. Toisen kanssa liikkuminen helpottaa usein liikkeelle lähtöä. Paitsi, että motivaatiosi on kohdillaan, myös sosiaalinen kanssakäyminen tekee hyvää raskaiden työpäivien jälkeen.


Hauskuutta talveen

Ajattelemme usein, että auringonpaisteessa ja lämmössä on paljon enemmän mahdollisuuksia. Mutta kun lumi peittää maan, löytyy täällä pohjoisessa kaikkea mukavaa.


Luistelu rakkaitten lasten tai lastenlasten kanssa on sekä mukavaa että hyvää voimaharjoittelua.


Maastohiihdossa käytämme koko kehoa. Hieman mukavuutta saat – myös lasketteluun ja lumilautailuun - mikäli mukanasi on termos, jossa kaakaota, ja repussasi vaikka appelsiineja.


Mäenlasku on aktiviteetti, josta kaikenikäiset pitävät. Kilpaillaan, kuka on ensimmäisenä mäen huipulla ja pääsee ensimmäisenä laskemaan mäkeä. Muutaman kierroksen jälkeen pulssi nousee huomattavasti. Tai miksi et lähtisi potkuriajelulle – monille meistä siitä tulee mukavia takaumia lapsuudesta, ja on selvää, että potkuriajelu on hyvää liikuntaa!


Lumenluonti ei ehkä ole yhtä miellyttävää, mutta se vaikuttaa kuntoa kohottavasti.


Liiku sisällä

Jos kylmyys estää sinua liikkumasta ulkona, voit hyödyntää kuntokeskusten laajaa valikoimaa ympäri maata. Juoksu juoksumatolla, pyöräily, spinning, tanssitunti, uimahallissa uiminen – nämä ovat liikuntamuotoja, jotka saavat pulssin nousemaan.


Viimeisten vuosien aikana jooga on liikuntamuoto, joka on noussut suosioon. Ja tutkimusten mukaan jooga on itse asiassa paras liikuntamuoto, joka vahvistaa eniten immuunijärjestelmän toimintaa.


Tutkimukset nimittäin osoittavat, että joogalla on erittäin myönteinen vaikutus geeneihin ja immuunisoluihin. Mutta jos et saa itseäsi liikkeelle kotoa – älä huoli. On uskomattoman paljon liikuntamuotoja, joita voit tehdä omassa olohuoneessasi. Laitat vain hyvän musiikin soimaan ja aloitat. Internetissä on monia erilaisia kotona tehtäviä harjoitusohjelmia, jotka tarjoavat hyviä ideoita liikuntaan. Oivallisia päiviin, jolloin sinulla ei ole paljon aikaa.


Hyötyliikunta

Yksi helpoimmista tavoista saada liikuntaa kiireisinä arkipäivinä on kävellä niin paljon, kuin mahdollista. Nouse portaat, kävele työhön, kauppaan, tapaamiseen ystävän kanssa jne. Tee nopea kävelylenkki lounastauolla – saat ulkoilman lisäksi annoksen päivänvaloa.


Palkkio

Ja älä unohda palkkiota! Se voi olla porkkana siihen, että jatkat liikuntaa edelleen. Kun saavutat tavoitteesi, jokin palkkio, esim. uusien varusteiden tai treenivaatteiden ostaminen voi nostaa mielialaasi ja lisätä motivaatiotasi.


Tai hemmottele itseäsi konsertilla, elokuvilla, hyvällä illallisella tai yksinkertaisesti vain loikoilemalla yhden illan sohvalla, kun olet saavuttanut viikon aktiivisuustavoitteesi.


PP-PWP-NOR-0027