Neljä hyvää syytä oleskella auringossa!
Neljä hyvää syytä oleskella auringossa!
Ei ole yhtäkään syytä välttää aurinkoa kesällä. Kunhan vaan suojaat ihosi ja silmäsi UV-säteiltä ja vältät ihosi palamista, voi auringonvalo olla monilla tavoin hyväksi.

Neljä hyvää syytä oleskella au

Neljä hyvää syytä oleskella auringossa!


Ei ole yhtäkään syytä välttää aurinkoa kesällä. Kunhan vaan suojaat ihosi ja silmäsi UV-säteiltä ja vältät ihosi palamista, voi auringonvalo olla monilla tavoin hyväksi.

Neljä hyvää syytä oleskella auringossa!

D-vitamiinitasosi nousee – ”aurinkovitamiini”

D-vitamiinia ei syyttä kutsuta ”aurinkovitamiiniksi”. Ihon saadessa aurinkoa päivittäin, käynnistyy kehon oma D-vitamiinituotanto. ”Aurinkovitamiini” edistää kehon kalsiumin imeytymistä ja pitää luuston ja hampaat terveinä ja vahvoina. Voit saada D-vitamiinia myös syömällä rasvaista kalaa, kuten lohta, myös osa maitotaloustuotteista sisältää D-vitamiinia.

Kaikki VNP:n Vapaa Kierto tuotteet sisältävät D-vitamiinia ja omega-3:a. Jos otat kolme Vapaa Kierto Omega-3 kapselia päivässä, saat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia, sen lisäksi mitä saat nauttimastasi ruoasta. Samalla saat hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja. Voidaksemme tarjota jokaiselle jotakin meillä on neljä eri tuotetta Vapaa Kierto-sarjassa; Omega-3, Plus, Flex ja Junior.


Tunnemme itsemme terveeksi, kun keho saa hieman väriä

Kaunis, kultainen kesäiho lisää monien itseluottamusta. Tunnemme olomme terveemmäksi, kun olemme oleskelleet ulkona ja saaneet hieman väriä kehoon. Mutta mikäli et suojaa itseäsi, voi liiallinen auringonvalon saanti olla haitallista. Muista, että on suositeltavaa oleskella varjossa päivällä, kun auringon UV-säteily on voimakkaimmillaan.

Olemme onnellisempia auringossa

”Olemme iloisia aina, kun aurinko paistaa” sanotaan eräässä ruotsalaisessa laulussa. Kaikki voinevat yhtyä laulun sanoihin. Monien mielestä aurinko vaikuttaa mielialaan ja energiatasoon. On helpompi herätä aamuisin, olemme aktiivisempia ja sosiaalisempia. Tutkimuksen mukaan tähän on selitys!

Aurinko antaa meille onnellisuuden tunteen, tämä siitä syystä, että auringonsäteet vapauttavat kehon endorfiineja. Valo lisää aivojen signaaleja, jotka tekevät meidät iloisiksi, motivoituneiksi ja aktiivisiksi, samalla myös rentoudumme.

Kaikkein paras on saada paljon valoa päiväaikaan ja hieman myös illalla. Näin lisäät melatoniinin tuotantoa, se on ”pimeähormoni”, joka säätelee vuorokausirytmiä.


Syö ruokaa, joka on kypsynyt auringossa ja saat C-vitamiinia

Me emme ole ainoita, jotka säteilevät, kun aurinko paistaa. Aurinkoisina kesäkuukausina voimme korjata vihannes- ja marjasatoa, nämä ovat hyväksi keholle. Esimerkiksi C-vitamiinipitoiset mansikat, mustaviinimarjat, tomaatit ja pinaatti.

Keho ei pysty tuottamaan C-vitamiinia ja sen vuoksi sitä on saatava ravinnosta. C-vitamiinin pääasiallinen tehtävä kehossa on toimia koentsyyminä (apuaineena) kehon kollageenin tuotannossa, se siis edistää kollageenin normaalia muodostumista. Kollageeni on proteiini, jota on mm. kehon sidekudoksissa, verisuonissa, rustoissa ja luissa.

C-vitamiini auttaa suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä, edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja on välttämätöntä energiatason ylläpitämisessä. Lisäksi C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.
D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä, auttaa säilyttämään normaalit hampaat ja normaalin luuston.
C-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Lähteet: forskning.no, Business Insider, Bergens Tidende.

PP-EMC-FIN-0004