Tee elimistön kevätsiivous
Tee elimistön kevätsiivous
Vihdoinkin kevät on täällä! Nyt on aika täyttä sielu ja ruumis uudella energialla!

Tee elimistön kevätsiivous

Tee elimistön "kevätsiivous"


Vihdoinkin kevät on täällä! Nyt on aika täyttä sielu ja ruumis uudella energialla!


Tee elimistön kevätsiivous

Talven ja pimeän ajanjakson jälkeen osa meistä tuntee itsensä väsyneiksi ja uupuneiksi. Useilla arkipäivät ovat kiireisiä ja kalenteriin pitää saada tilaa sekä työlle, kotitöille, aikaa lapsille, puolisolle, ystäville ja vapaa-ajan harratuksille. Kaiken tämän lisäksi täytyy olla aikaa pitää elimistö kunnossa. Kun sää lämpenee, on ehkä helpompaa saada itsensä liikkeelle ja ehkä sen myötä muodostuu uusia, hyviä tapoja, jotka voivat tehdä hyvää keholle ja sielulle.


Kokeile endorfiini-potkua!

Keväällä luonto herää eloon. Luonto kutsuu kävelylle metsään, keräämään kevätkukkia tai puutarhatöihin. Nämä aktiviteetit vaikuttavat myös mielialaan. Luonnossa oleilu nimittäin lisää ”onnellisuushormonin” eli endorfiinin tasoa. Tutkijat ovat todistaneet, että liikunta vapauttaa endorfiineja aivoille. Tämä selittää liikunnan jälkeisen ihanan tunteen. Liikunnan jälkeen voit hemmotella itseäsi tummalla suklaalla, myös se vapauttaa endorfiineja kehoosi.


Kun lisäksi kuulet hyvässä seurassa hyviä vitsejä, mielialasi kohoaa. Oikein kunnon nauru nimittäin vapauttaa ”onnellisuushormoneja”.


Ruokavalio ja vitamiinit ovat tärkeitä

Ruokailutottumukset vaikuttavat hyvinvointiin ja mielialaan. Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio on hyvin toimivan elimistön perusta. Usein pienillä arkipäivän muutoksilla on suuri vaikutus terveyteen!


Suositusten mukaan ruokavalion tulisi olla vaihteleva, sen tulisi sisältää paljon kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja kalaa, sekä pienissä määrin lihavalmisteita, punaista lihaa, suolaa ja sokeria. Useat meistä tuntevat sanonnan ”puoli kiloa päivässä”, tarkoittaa hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Syö esimerkiksi mustikoita, porkkanaa, hedelmiä. Vaihtele eri kasviksien ja eri väristen hedelmien välillä. Hedelmät ja kasvikset edistävät mm. kalsiumin, raudan, foolihapon, kuidun sekä C- ja A-vitamiinin saantia.


Omega-3:a sydämen, aivojen ja näön hyväksi

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja on susoiteltavaa käyttää vaihdellen. Käytä kalaa myös voileivän päällä! Rasvainen kala, kuten lohi ja taimen, sisältää omega-3-rasvahappoja sekä sydämen, aivojen että näön hyväksi.

Kevyitä maitotaloustuotteita suositellaan päivittäisen ruokavalion osaksi. Tietyt maitotaloustuotteet, kuten jogurtit ja juustot sisältävät maitohappobakteereita. Ruoansulatuselimistömme itsessään sisältää useita eri tyyppisiä maitohappobakteereita.


Löydä sisäinen rauha

Jooga ei ehkä syyttä ole noussut niin suosituksi ympäri maailman. Joogasta tehdyt tutkimukset osoittavat joogan hyvää tekevän vaikutuksen psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen. Voit ilmoittautua joogakurssille tai tarkastella paikallisten kuntosalien valikoimia. Löydät useita eri vaihtoehtoja ja voit kokeilla niitä löytääksesi itsellesi sopivan vaihtoehdon. Jooga voi auttaa vähentämään stressiä, auttaa vahvistamaan lihaksia ja niiden joustavuutta, sekä lisää sisäistä rauhaa ja itsetuntemusta. Jooga voi jopa lisätä jäykkien kehonosien liikkuvuutta, kuten niskan ja selän liikkuvuutta.


Yhä useammat pitävät taukoa sosiaalisesta mediasta ja teknologiasta, nämä varastavat aikaa jo ennestään kiireisestä arkipäivästä. Käytä mieluummin aikaasi kävelyihin, lukeaksesi kirjaa tai tapaa ystäviäsi.



Omega-3-rasvahapot auttavat säilyttämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahapot auttavat säilyttämään aivojen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahapot auttavat säilyttämään näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.