Terve ja kaunis!
Terve ja kaunis!
Terveyteesi ja ulkonäköösi vaikuttaa se mitä laitat lautasellesi!

Terve ja kaunis

Terve ja kaunis!


Terveyteesi ja ulkonäköösi vaikuttaa se mitä laitat lautasellesi!


Terve ja kaunis!

Vitamiinit ovat ravintoaineita, joita elimistö tarvitsee monenlaisiin elimistön toimintoihin, mm. lihasten, luuston, ihon ja limakalvojen kunnon ylläpitämiseen. Myös hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien muuntaminen energiaksi on vitamiineista riippuvainen. Lisäksi jotkin vitamiinit edistävät kehon hyvin toimivaa immuunijärjestelmää.


Valitse hedelmiä ja kasviksia

Useat elintarvikkeet sisältävät vitamiineja ja kivennäisaineita. Siksi valitsemamme ruoka vaikuttaa meihin – sekä sisäisesti että ulkoisesti. Erityisesti kasvikset ja hedelmät sisältävät runsaasti hyviä ravintoaineita.


Omega-3:a sydämelle, aivoille ja näölle

Omega-3 on välttämätön rasvahappo, joka saa aivomme toimimaan hyvin. Aivomme sisältävät erityisen paljon pitkäketjuista DHA-rasvahappoa. DHA on tärkeää aivojen normaalille toiminnalle. Laajojen tutkimusten mukaan nykyään on laaja yksimielisyys siitä, että pitkäketjuiset rasvahapot (EPA ja DHA) ovat hyväksi sydämelle ja näölle. Terveellisten omega-3-rasvahappojen säännöllinen saanti ruokavaliosta on tärkeää.


Saat omega-3:a rasvaisesta kalasta, pähkinöistä ja vihreistä kasviksista. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan kalaa on hyvä syödä vähintään kaksi kertaa viikossa.


Terveellinen ruokavalio

Iän myötä monet uneksivat pehmeämmästä ihosta, jossa olisi vähemmän ryppyjä ja juonteita. Perimä vaikuttaa tietenkin suuresti ihosi ikääntymiseen, mutta myös elämäntavoilla on tärkeä rooli. Esimerkiksi tupakointi ja auringonotto voivat vaikuttaa negatiivisesti ihoon ajan myötä. Mutta myös nauttimasi ruoka vaikuttaa ihon ulkonäköön.


Runsaasti A- ja C-vitamiinia sisältävä ruokavalio voi vaikuttaa ihon kunnon ylläpitämiseen. A-vitamiini auttaa säilyttämään ihon normaalin kunnon, kun taas C-vitamiini edistää kollageenin normaalia muodostumista, se on tärkeää ihon normaalille toiminnalle.


Päivittäisen ruokavalion lisäksi löytyy monia mielenkiintoisia ravintolisiä, jotka sisältävät iholle tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.


Jotkut valitsevat ihonhoitotablettien käyttämisen, tabletit voivat vähentää juonteita ja ryppyjen näkymistä, sekä ne voivat parantaa ihon laatua ja kosteustasapainoa.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.


Ref. PP-FRI-DNK-0167