2018
Valmiina uuteen vuoteen ja uuteen alkuun
Monet haluavat uuden vuoden myötä viettää terveellisempää elämää ja muuttaa ruokavalionsa paremmaksi. Motivaation ylläpitäminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Annamme sinulle muutamia hyvä neuvoja.

Valmiina uuteen vuoteen ja uuteen alkuun


Monet haluavat uuden vuoden myötä viettää terveellisempää elämää ja muuttaa ruokavalionsa paremmaksi. Haluat ehkä pudottaa painoasi hieman tai haluat syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia. Motivaation ylläpitäminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Annamme sinulle muutamia hyvä neuvoja.


2018

Joulu on täynnä rasvaista ruokaa ja makeita houkutuksia. Kun vuodenvaihde lähenee, monilla on vakaat aikomukset aloittaa vuosi tyhjältä pöydältä, ja hyvien ja terveellisten tapojen kera. Mutta on helppo lannistua, jos tulee takapakkia, ja monet putoavat kelkasta jo muutaman viikon kuluttua.


Jos haluat terveellisemmän arkipäivän vuonna 2018, on järkevää olla realistinen ja valita ne asiat, jotka voivat toteutua työn ja perheen kiireisissä päivissä. Annamme sinulle muutamia yksinkertaisia vinkkejä elämäntapamuutoksista, jotka parantavat terveyttäsi.


Hedelmiä ja kasviksia

Yksi perustavaa laatua oleva asia, jonka voit tehdä parantaaksesi terveyttä, on syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia.


Hedelmät ja kasvikset sopivat sekä illalliselle, lounaalle ja välipalaksi suklaan ja herkkujen sijaan. Huolehdi, että sinulla on aina paprikaa, porkkanoita, kirsikkatomaatteja jne helposti saatavilla. Ja unohda suklaa. 100 grammaa suklaata vastaa 11 omenaa!


Yksi vinkki on ostaa blenderi, jolla voit helposti valmistaa kasviskeittoja ja hedelmäsmoothieita. Marjoja löytyy kauppojen pakastimista vuoden ympäri.


Tämä voisi antaa positiivisen tuloksen vaa’alla.


Ole liikkeessä

Useimmat hyötyvät arkipäivän lisääntyneestä liikunnasta. Yksi liikkumattomuuden tekosyistä on, että liikkumiseen on vaikea löytää aikaa. Mutta suurin osa meistä voi helposti ujuttaa liikuntaa päivittäisiin rutiineihin.


Kävele portaat liukuportaiden tai hissin sijaan. Jätä auto kotiin, kun menet kauppaan tai salille. Kun menet töihin, jää kyydistä pois yhtä pysäkkiä aikaisemmin. Liiku lasten kanssa ulkona. Tai miksi et yhdistäisi sosiaalista elämääsi ja liikuntaa. Mene ystävien kanssa lenkille sen sijaan, että tapaisitte kahvien merkeissä.


Monien mielestä tavoite, jota kohti tehdään työtä, voi motivoida jatkamaan säännöllistä liikuntaa. Tavoite voi olla esim. joku juoksutapahtuma, pyöräretki tai joku muu vastaava.


Mutta kaikkein tärkeintä on, että löydät liikuntamuodon, josta pidät. Useimmat kuntosalit tarjoavat erilaisia tunteja – tarvitsee vain kokeilla niitä. Tai kenties haluat valita liikunnan, josta pidit nuoruudessasi? Jos sinulla on liikkuessasi hauskaa, on helpompi jatkaa hyvien tapojen parissa.


Syö omega-3:a sisältävää rasvaista kalaa

Ruokavalio on terveellisempien elämäntapojen tärkeä tekijä. Hyvä kokonaisuus ja oikeat ravintoaineet ovat ratkaisevia sekä terveydelle että painon hallinnalle.


Kala on erittäin hyvä tärkeiden vitamiinien, proteiinien ja kivennäisaineiden lähde. Rasvainen kala, kuten lohi, taimen ja makrilli sisältävät lisäksi terveellisiä omega-3-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä tekijöitä hyvän sydänterveyden ylläpitämisessä.


Itse asiassa omega-3:n vaikutuksista on tehty yli 10 000 tieteellistä tutkimusta. Suurin osa tutkimuksista on positiivisia, ja tutkimukset osoittavat selvän yhteyden omega-3:n saannin ja sydämen, aivojen ja näön hyvän terveyden välillä.


Syö kalaa useita kertoja viikossa.


Omega-3:a, vitamiineja ja kivennäisaineita

Monet haluavat nauttia ravintolisiä lisätäkseen vitamiinien saantia. Mutta kun markkinoilla on niin monia vitamiini- ja kivennäisainevalmisteita, voi hämmennys vallata mielen.


Yksi vitamiini, jota tarvitsemme täällä Skandinaviassa syys- ja talvikauden aikana, on D-vitamiini. D-vitamiinia muodostuu ihossa, kun iho altistuu auringonvalolle. Koska auringolle altistuminen on liian vähäistä, on ruokavalion sisältämän ”aurinkovitamiinin” saanti välttämätöntä hyvän tason ylläpitämiseksi. D-vitamiinin pääasiallinen lähde ruokavaliossa on rasvainen kala, lisäksi joihinkin elintarvikkeisiin on lisätty D-vitamiinia.


Elimistömme voi tuottaa vain vähäisiä määriä omega-3:a, ja tarvitsee ruokavaliostamme saatavaa lisää vuoden ympäri! Jos et syö rasvaista kalaa, tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä kalaöljystä saatavaa omega-3 lisää.


Immuunijärjestelmä tarvitsee hoitoa koko vuoden ajan, mutta erityisesti talvella on suositeltavaa olla erityisen tarkkana; tehokas immuunijärjestelmä on tärkeä. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, se auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta.


Pikaruoka, einekset, epäsäännölliset ruoka-ajat, ja yksipuolinen ravinto voivat johtaa siihen, että saamme liian vähän terveellisiä ravintoaineita – ja liian paljon sokeria, suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa. Jos haluat taata vitamiinien ja kivennäisaineiden tasaisen saannin, voit täydentää ruokavaliotasi vitamiineja sisältävällä ravintolisällä.


Aloita!

Realistinen päivittäisen liikunnan lisääminen ja hieman tietoisempi ruokavalio voivat johtaa suureen muutokseen. Näiden kuntoon saaminen voi motivoida edelleen hyvien tapojen ylläpitämisessä ja niiden laajentamisessa.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa, kun taas DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja sydämen hyväksi ja 250 mg DHA-rasvahappoja aivojen ja näön hyväksi.
  • D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.


Ref. PP-FRI-NOR-0356