Vietä syksysi ulkoillen!
Vietä syksysi ulkoillen!
Ulkoilu unohtuu usein kiireisessä arkipäivässä, mutta raittiilla ilmalla on positiivinen vaikutus terveyteen ja ulkoilua tulisi suosia enemmän!

Vietä syksysi ulkoillen!

Vietä syksysi ulkoillen!


Ulkoilu unohtuu usein kiireisessä arkipäivässä, mutta raittiilla ilmalla on positiivinen vaikutus terveyteen ja ulkoilua tulisi suosia enemmän!


Vietä syksysi ulkoillen!

Useat viettävät liian suuren osan ajastaan sisätiloissa, joissa voi olla huono ilmanvaihto. Tämä voi heikentää keskittymiskykyä ja luovuutta. Ulkoillessamme tilanne helpottuu ja mieliala nousee.


Jopa tutkimukset ovat osoittaneet, että ulkona luonnossa oleilulla on positiivisia vaikutuksia. Meidän tulisi ulkoilla paljon, jo ennen talven saapumista, koska aurinko lisää ihon D-vitamiinin tuotantoa.


Auringosta saa D-vitamiinia

Kun iho altistuu auringolle, muodostaa elimistö D-vitamiinia. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja auttaa ylläpitämään luuston normaalin kunnon sekä lihasten normaalin toiminnan.


Meidän pohjoisessa asuvien ongelma on, että saamme liian vähän auringonvaloa syksyllä ja talvella, myöskin se että vietämme liian vähän aikaa ulkona vuoden mittaan.


Jos et ole varma saatko riittävästi D-vitamiinia, voi olla hyvä syödä sellaista ruokaa, joka sisältää D-vitamiinia. Hyviä lähteitä ovat esimerkiksi kala, erityisesti rasvainen kala (kuten lohi), kananmunat ja liha. Lisäksi useisiin maitotaloustuotteisiin on lisätty D-vitamiinia.


Elämykset luonnossa voivat laskea stressitasoa

Tutkimukset osoittavat, että stressitaso laskee jo muutaman minuutin pituisella ulkoilulla luonnon keskellä. Luontoelämykset voivat todellakin auttaa muuttamaan sydämen rytmiä ja ne lisäävät hyvinvoinnin tuntemuksia.


Tanskassa tehty tutkimus osoittaa, että ulkona työskentelevillä henkilöillä on parempi mieliala kuin heillä, jotka työskentelevät sisällä. Skotlantilaiset tutkimukset osoittavat lisäksi, että henkilöillä, jotka juoksivat, pyöräilivät tai kävelivät luonnossa on pienempi riski mielenterveysongelmiin kuin heillä, jotka treenaavat sisätiloissa.


Parantaa keskittymiskykyä

Ulkoilu antaa jopa aivoille paussin arkipäivän hektisessä tilanteessa. Ulkoilu voi siis auttaa parantamaan keskittymiskykyä.


Toisin sanoen – jos päiväsi on ollut hankala tai tunnet itsesi stressaantuneeksi – ota lenkkikengät esille ja mene ulos. Syksy tarjoaa runsaasti värejä, jo se on kokemus sinänsä, josta saat voimaa. Nopea kävely metsässä tekee siis sinulle hyvää monella tapaa.



Lähteet: forskning.no, KK, Norsk friluftsliv, dagensperspektiv.no, health.com, health.harvard.edu.press