Viisi asiaa, joita rakastamme kesässä!
Viisi asiaa, joita rakastamme kesässä!
Kesä on se vuodenaika, jota useimmat meistä kaipaavat. Tässä muutamia kesäisiä asioita, joista pidämme eniten.

Viisi asiaa, joita rakastamme

Viisi asiaa, joita rakastamme kesässä!


Kesä on se vuodenaika, jota useimmat meistä kaipaavat. Tässä muutamia kesäisiä asioita, joista pidämme eniten.


Viisi asiaa, joita rakastamme kesässä!

1. Aurinko ja lämpö

Meidän pohjoismaalaisten mielestä kesäloman aurinko ja lämpö ovat tärkeimmät asiat – riippumatta siitä matkustammeko kesälomalla, menemmekö mökille vai vietämmekö aikamme kodin rauhassa. Auringon paistaessa olemme enemmän ulkona ja sekä keho että mieli iloitsee enemmän.


D-vitamiini

Kesän aikana saamme riittävästi D-vitamiinia, koska auringon säteet käynnistävät elimistön oman D-vitamiinituotannon. Kun taas syys- ja huhtikuun välillä saamme auringosta saatavaa D-vitamiinia paljon vähemmän. D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.


Aurinkosuoja

Useimmat tuntevat olonsa kauniimmaksi, kun iho on hieman ruskettunut. Mutta sekä aikuisten että lasten on tärkeää suojata itsensä auringolta loman aikana – erityisesti, jos matkustamme eteläisimmille leveysasteille, jossa auringon säteily on erittäin voimakasta. On tärkeää käyttää aurinkosuojavoidetta, jossa on korkea aurinkosuojakerroin.


2. Uiminen

Useimmat kokevat, että uimisen aloittaminen ei ole koskaan liian aikaista. Osa nauttii meressä uimisesta, kun taas toiset haluavat loikoilla uima-altaalla tai aurinkorannalla ja kastautuvat siinä vaiheessa, kun tulee liian kuuma. Jotkut hyppäävät suoraan veneen kannelta uimaan, kun taas toiset mieluummin etsivät rauhaisen sisäjärven aurinkoisena päivänä


Uiminen pitää sinut kunnossa

Useimpien mielestä uiminen ja kesä kuuluvat yhteen kuin hansikas käteen. Mutta veteen pulahtaminen ei ole vain virkistävää. Uiminen on nimittäin hyvä tapa pitää itsensä kunnossa. Se ei tee hyvää vain lihaksille, uimisella voi olla rauhoittava ja rentouttava vaikutus.


3. Tuoreet marjat

Jotkin asiat ovat todella kesäisiä, ja tuoreet marjat ovat yksi niistä! Kesän aikana nautimme tuoreista suomalaisista mansikoista ja teemme mielellämme mustikkaretkiä metsässä, lisäksi poimimme vadelmia ja valmistamme viinimarjamehua.


Hyviä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteitä

Marjat eivät ole vain ihania syödä, ne ovat kevyttä hyvää, joten niitä voi herkutella. Esimerkiksi mustikat ja vadelmat saavat sinisen ja punaisen värinsä antosyanosideista. Marjat sisältävät lisäksi vaihtelevia määriä C-, A- ja E-vitamiinia, kaliumia, magnesiumia ja kuituja.

Jos haluat pakastaa marjoja, pakasta ne nopeasti keräämisen jälkeen niin suurin osa ravintoaineista säilyy marjoissa.


4. Uusien paikkojen kokeminen

Useimpien mielestä jännittävintä lomalla on matkustaminen ja uusien paikkojen kokeminen. Koskaan aiemmin matkustaminen ei ole ollut niin helppoa kuin tänä päivänä, ja suomalaiset matkustavat yhä enemmän ja yhä useammin kuin aiemmin.


Ruoka ja juoma

Ruoka ja juoma ovat tärkeä matkakokemuksen osa ja kokeilemme mielellämme jotain uutta matkoilla ollessamme. Monet ovat kuitenkin kärsineet vatsavaivoista ja ruokahalun heikkenemisestä ja tietävät kuinka kurja olo voi olla. Ongelmat johtuvat usein siitä, että emme ole tottuneet vieraisiin bakteerikantoihin.


Maitohappobakteerit

Maitohappobakteerien tulisi olla matka-apteekkisi luonnollinen osa! Sen lisäksi että tarkkailet mitä syöt pidä mukanasi myös käsidesiä ja noudata hyvää käsihygieniaa.


5. Grillikausi

Jos sää on hyvä, niin houkutteleva grillatun ruoan tuoksu leijailee ympäri korttelia sekä rannoilla ja puistoissa. Kesä on grillikautta ja vaikka se merkitsee useimmille makkaraa ja hampurilaisia, niin useat ovat myöskin löytäneet terveellisemmän vaihtoehdon perinteiselle grilliruoalle.

Rasvaista kalaa ja omega-3:a grillissä

Rasvainen kala on yksi terveellisimmistä grillattavista ruoista, koska se sisältää paljon omega-3-rasvahappoja, proteiinia ja D-vitamiinia, joka mm. edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat erittäin tärkeitä keholle, ne edistävät sydämen, aivojen ja näön normaalia toimintaa.

Rasvainen kala kuten lohi, taimen ja makrilli maistuvat fantastisen hyville grillattuna ja niistä saa erilaisia eri lisukkeiden kanssa. Laita kalaa folioon yhdessä vihannesten kanssa, tee hampurilainen tai kalavartaita.

  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.


PP-BIF-SWE-0014