Lisää liikettä arkipäivään
Lisää liikettä arkipäivään
Terveysviranomaisten mukaan 30 minuuttia liikuntaa päivässä pitää kehosi kunnossa. Liikkuessa tulee hengästyä hieman ja hien tulee nousta pintaan. Voit vähentää liikuntaan käytettävää aikaa, jos liikunnan rasitustaso on korkeampi.

Lisää liikettä arkipäivään

Lisää liikettä arkipäivään


Terveysviranomaisten mukaan 30 minuuttia liikuntaa päivässä pitää kehosi kunnossa. Liikkuessa tulee hengästyä hieman ja hien tulee nousta pintaan. Voit vähentää liikuntaan käytettävää aikaa, jos liikunnan rasitustaso on korkeampi.


Lisää liikettä arkipäivään

Säännöllinen liikunta ja fyysinen aktiivisuus antavat puhtia arkipäivään ja parantavat elämänlaatua. Liikunta on lisäksi hyvän terveyden perusta ja vaikuttaa sairauksia ja vaivoja ehkäisevästi.


Tästäkin huolimatta kovin monet meistä jättävät ajanpuutteen vuoksi päivittäisen liikunnan vähiin. Yleisesti ottaen suurin osa työpaikoilla tehtävistä työtehtävistä on istumatyötä eikä vaadi enemmälti liikuntaa.


Päivittäiseen 30 minuutin suositukseen pääseminen on haastavaa yhdelle jos toiselle. Saadaksesi terveyshyötyjä sinun ei välttämättä tarvitse hikoilla – riittää kun pulssi nousee ja hengästyt hieman. Jos liikunta on tehokasta, voit pienentää siihen käytettävää aikaa. Ja kaikki liikunta lasketaan mukaan!


Vaikea päästä alkuun

Monille sohvalta ylösnousu ja alkuun pääseminen on kaikkein suurin ponnistus. Ehkä on viisainta aloittaa lyhyemmillä liikuntahetkillä. Havaitset pian liikunnasta tulevat terveyshyödyt, ja voi olla helpompi jatkaa siitä eteenpäin.


Kokeile esimerkiksi kevyttä aktiviteettiä TV:tä katsoessasi tai puhelimessa puhuessasi. Päivittäinen kävely työhön, kotiin tai kauppaan, lenkki aamulla tai illalla voi olla hyvä tapa lisätä liikuntaa. Hyötyliikunta, kuten lehtien haravoiminen, lumi- tai kotityöt lasketaan mukaan terveyttä edistävään liikuntaan.


Motivoivaa on myöskin pitää mielessä, että paikallaan istuminen on yksi tekijä, joka voi vaikuttaa terveyteen heikentävästi.


Tee jotain sellaista, josta pidät

Saatat ihmetellä henkilöitä, jotka käyvät salilla kaiken aikaa.


Yhteistä säännöllisesti treenaaville on se, että he ovat löytäneet liikuntamuodon, jonka parissa viihtyvät hyvin. Ei ole mitään väliä valitsetko juoksulenkin metsässä, tanssi- tai joogatunnit kuntosalilla, uimisen, hiihdon tai jonkin liikunnan TV:tä katsoessasi – kunhan vain nautit siitä mitä teet!


Liittyessäsi urheiluseuroihin tai yhdistyksiin tai jos olet kuntosalin jäsen voit liikkua yhdessä muiden kanssa. Voit valita eri liikuntamuotojen välillä, kenties voit hyödyntää myös työpaikkasi järjestämiä tai tukemia liikuntamuotoja. Sosiaalinen kanssakäyminen muiden kanssa liikkuessasi voi parantaa mielialaasi.


On myös viisasta löytää itsellesi sopiva liikunnan rasitustaso, ja sinulla on paremmat mahdollisuudet tehdä liikunnasta jatkuva päivittäinen rutiini.


Vuoden 2017 liikuntatrendit

Asiantuntijat ennustavat, että tänä vuonna yhä useammat ottavat käyttöön teknologisia apuvälineitä liikunnan osaksi. Apuvälineet voivat olla esim. joitakin applikaatioita, jotka auttavat mittaamaan pulssin ja jotka tallentavat kilometrejä, aikaa jne.


Eri puolille maata on viime vuosien aikana rakennettu ulkoliikuntapaikkoja, joissa on mahdollista treenata vartaloa kehon omalla painolla. Tämä on trendi myös kuntosaleilla. Yhä useammat tekevät myös voimaharjoittelua pysyäkseen kunnossa.


Jooga on toinen liikuntamuoto, joka pitää pintansa. Myös personal trainerin käyttö on kasvattanut suosiotaan viime vuosina.


Ei ole väliä liikutko trendien mukaan vai löydätkö oman polkusi – pääasia että liikut riittävästi. Ja koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!



Helsenorge, NRK, ABC Nyheter, KK