Näitä kehosi tarvitsee
Näitä kehosi tarvitsee
Ruoa’lla on muitakin vaikutuksia kuin vain tehdä meidät kylläiseksi. Ravinnosta saatavat hyvät ravintoaineet ovat välttämättömiä, jotta elimistö voisi toimia hyvin.

Näitä kehosi tarvitsee

Näitä kehosi tarvitsee


Ruoa’lla on muitakin vaikutuksia kuin vain tehdä meidät kylläiseksi. Ravinnosta saatavat hyvät ravintoaineet ovat välttämättömiä, jotta elimistö voisi toimia hyvin.


Näitä kehosi tarvitsee

Ruoka on sekä nautintoa että kehon energiavarastojen täydentämistä. Eri elintarvikkeissa on usein hyvin erilainen ravintoaineiden sisältö. Jos ruokavaliomme on huono, keho ei saa tarpeeksi niitä ravintoaineita, joita se tarvitsee toimiakseen optimaalisesti. Siksi on tärkeää syödä monipuolisesti, runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja.


Vitamiineja immuunijärjestelmälle, lihaksille, luustolle, terveelle iholle, hiuksille ja kynsille

Kaikki vitamiinit osallistuvat erilaisiin biologisiin prosesseihin. Ne eivät voi korvata toisiaan, ja siksi on tärkeää syödä monipuolisesti, jotta saa riittävästi tarvittavia vitamiineja.

Vitamiinit ovat mukana useissa tärkeissä prosesseissa, mm. lihasten, luuston, ihon, hiusten, kynsien ja limakalvojen kunnon ylläpitämisessä.

Vitamiineja tarvitaan myös hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien muuntamisessa energiaksi. Lisäksi jotkin vitamiinit varmistavat kehon immuunijärjestelmän toiminnan.

Jaamme vitamiinit rasvaliukoisiin (A, D, E ja K) sekä vesiliukoisiin (C ja B-vitamiinit) vitamiineihin. Vesiliukoisia vitamiineja tulee saada ravinnosta päivittäin koska ne poistuvat nopeasti virtsan mukana.


Riittävästi D-vitamiinia

Useimpia vitamiineja saamme ruokavaliosta, mutta D-vitamiinin saannista tulee huolehtia tarkemmin. D-vitamiinia saamme auringonvalosta. Leveysasteillamme aurinko menettää osan tehostaan loka- ja huhtikuun välillä, ja elimistö ei pysty tuottamaan riittävästi D-vitamiinia. Talven aikaan onkin tärkeää syödä elintarvikkeita, jotka sisältävät paljon D-vitamiinia, kuten esimerkiksi rasvaista kalaa.

D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.


C-vitamiinia ruoasta ja juomista

Keho ei voi tuottaa C-vitamiinia ja siksi sitä on saatava ruoasta ja juomista.

C-vitamiini on tärkeää immuunijärjestelmälle, ja se edistää normaalia kollageenin muodostumista. Kollageeni on tärkeää ihon, hampaiden ja rustojen normaalille toiminnalle sekä luuston normaalille kunnolle.

Monet kasvikset ja marjat ovat C-vitamiinin hyviä lähteitä, esimerkiksi sitrushedelmät, tomaatti, paprika, parsakaali, pinaatti ja mansikka. Useimmat meistä saavat katettua C-vitamiinin tarpeen syömällä tavallista ruokaa.

Ravintolisä voi olla ratkaisu henkilöille, jotka haluavat tasaisen vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin. Useimmat monivitamiini-kivennäisainevalmisteet sisältävät myös C-vitamiinia.


Omega-3:a kalaöljystä – aina hyvä idea

Omega-3-rasvahapot – EPA ja DHA – ovat erittäin tärkeitä ravintoaineita sydämen, aivojen ja näön normaalin toiminnan ylläpitämisessä. Mutta elimistösi voi muodostaa vain hyvin pieniä määriä omega-3-rasvahappoja – EPA ja DHA – ja tämän vuoksi meidän tulee saada niitä ravinnosta vuoden ympäri.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen. Jos et syö rasvaista kalaa tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä omega-3-lisää kalaöljystä.


Omega-3:a raskaana oleville ja imettäville

Terveysviranomaisten mukaan äidinmaidon ravintosisältöön vaikuttaa äidin syömä ravinto. Omega-3-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä raskaana oleville ja imettäville, koska niillä on positiivinen vaikutus vauvan aivojen ja näön kehittymiseen.


Korkealaatuista kestävällä tavalla valmistettua omega-3:a

Pfizer-konsernin osana Vesterålens Naturprodukter on GOED:in (Global Organization for EPA and DHA omega-3s) jäsen. GOED koostuu markkinoiden johtavista omega-3-rasvahappojen valmistajista ja toimittajista, ja se asettaa korkeat eettiset ohjeet jäsenilleen.

Voit siis olla varma, että omega-3-tuotteemme ovat erittäin laadukkaita!

Useat omega-3-tuotteemme ovat saaneet «Friend of the Sea»-sertifikaatin – se on johtava maailmanlaajuinen sertifiointijärjestelmä, joka pohjautuu kestävään kalastukseen ja merialueiden käyttöön. Me Vesterålens Naturprodukterissa välitämme ympäristöstä, ja olemme ylpeitä siitä, että Vapaa Kierto-tuotesarja on läpäissyt Friend of the Sea-sertifikaatin vaatimukset!


Oksidatiiviseen stressiin

Jotkin vitamiinit ja ravintoaineet voivat vaikuttaa oksidatiiviseen stressiin ehkäisevästi, se on haitallinen hapettumisen muoto, jota kehossa voi esiintyä.

Mustikkauute

On myös olemassa ravintolisiä, jotka sisältävät mustikkauutetta. Argus on VNP:n ravintolisä, joka sisältää mustikkaa ja luteiinia isosta samettikukasta. Lisäksi saat vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka ovat hyväksi näölle, huolehtivat immuunijärjestelmästä ja suojaavat kehon soluja.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää sikiön ja imeväisen silmien ja aivojen normaalia kehittymistä. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 200 mg DHA-rasvahappoja aikuisille suositellun päivittäisen omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA määrän (250 mg) lisäksi.
  • C- ja D-vitamiini auttavat ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään luuston normaalia kuntoa sekä lihasten normaalia toimintaa.
  • A-vitamiini ja sinkki auttavat ylläpitämään näön ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • Seleeni edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • E-vitamiini ja seleeni auttavat suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä.


PP-FRI-FIN-0014