Spinning
Näin treenaamme vuonna 2018
Alla ennusteiden mukaan tämän vuoden suosituimpia treenausmuotoja.

Näin treenaamme vuonna 2018

Näin treenaamme vuonna 2018


Alla ennusteiden mukaan tämän vuoden suosituimpia treenausmuotoja.


Spinning

Uusi vuosi ja uudet mahdollisuudet! Monet meistä pyrkivät parempaan kuntoon vuonna 2018.


American College of Sports Medicines (ACSM) on tutkinut mitkä liikuntamuodot tulevat olemaan suosituimpia vuonna 2018. Noin 4000 liikunnan asiantuntijaa on kertonut mielipiteensä, mitkä tulevat olemaan uusia liikuntatrendejä. Sopiiko joku näistä sinulle?


HIIT nousee ykköspallille

Pikatreeni on myötätuulessa. Ja vuonna 2018 korkeatehoinen intervallitreeni (HIIT) komeileekin listan kärjessä – nousee viime vuoden kolmannelta paikalta ylös.


Tämä on liikuntamuoto, jossa treenataan lyhyitä ja kovatehoisia intervalleja – esimerkiksi kuntopiirin muodossa. Voit harjoittaa sekä voimaa että kuntoa, ja HIIT treenausmuotoa pidetään erittäin tehokkaana liikuntamuotona.


Mitä enemmän olemme yhdessä…

Ennusteiden mukaan ryhmäliikunta säilyttää suosionsa vuonna 2018. Useimmilla kuntosaleilla on tarjolla vaihteleva valikoima ryhmätunteja, stepistä ja spinningistä zumbaan ja venyttelyyn. Tämän johdosta myös monet miehet ovat huomanneet, että yhdessä treenaaminen on motivoivaa.


Tutkimukset nimittäin osoittavat, että toimimme paremmin, kun treenaamme yhdessä muiden kanssa. Ja jos ilmoittaudut ryhmäliikuntaan ystäväsi tai kumppanisi kanssa, on pienempi mahdollisuus treenaamisesta lintsaamiseen, koska et halua pettää harjoittelukumppaniasi.


Liikunta ja teknologia

Myös liikunnan saralla on teknologia otettu mukaan treenaamiseen.


Erilaiset laitteet kuten sykemittari, elektroniset harjoituspäiväkirjat, liikuntasovellukset, live-stream liikuntasessiot ja kannettavat GPS-laitteet ovat esimerkkejä siitä, miten teknologia on tullut kuvaan mukaan.


Muut suuntaukset

Muista vuonna 2018 voimissaan olevista trendeistä esimerkkinä on mm. voimaharjoittelu. Näemme enemmän myös joogaa ja venyttelyharjoittelua. Personal trainerit tulevat edelleen olemaan suosittuja tänä vuonna.


Liikuntaa senioreille

Vanhuksille suunnatut harjoitteluohjelmat ovat yksi suuntaus, joka pitää pintansa. Näiden harjoitteluohjelmien pitäisi auttaa varmistamaan vanhuksille turvalliset ja sopivat aktiviteetit, jotka auttavat parantamaan elämänlaatua ja toimintaa arkipäivässä.


Alkuun pääseminen

Liikunta tekee meille hyvää niin monella tavalla. Tärkeintä ei kuitenkaan ole seurata trendejä, vaan löytää liikuntamuoto, joka sopii juuri sinulle. Jos nautit jonkin asian tekemisestä, on helpompi tehdä siitä hyvä tapa, jota jaksat tehdä läpi vuoden. Pääsääntöisesti suurin kompastuskivi on alkuun pääsemisessä, kun selviät siitä, olet jo pitkällä!


Toivotamme sinulle mukavaa liikunnallista vuotta!


Kilder:
American College of Sports Medicines (ACSM), Aktiv trening, NRK, NHI


Ref. PP-FRI-NOR-0366