Pysy vahvana ja terveenä voimaharjoittelun avulla!
Pysy vahvana ja terveenä voimaharjoittelun avulla!
Useimmilla meistä lihasvoima alkaa hiipua ja lihasmassa vähitellen pienentyä noin 35 vuoden iässä. Tämä johtuu luonnollisesti ikääntymisestä sekä siitä, että aktiivisuutemme vähenee iän myötä. Lihasvoiman vähenemiseen on kuitenkin yksi helppo ratkaisu – nimittäin voimaharjoittelu!

Pysy vahvana ja terveenä...

Pysy vahvana ja terveenä voimaharjoittelun avulla!

Useimmilla meistä lihasvoima alkaa hiipua ja lihasmassa vähitellen pienentyä noin 35 vuoden iässä. Tämä johtuu luonnollisesti ikääntymisestä sekä siitä, että aktiivisuutemme vähenee iän myötä. Lihasvoiman vähenemiseen on kuitenkin yksi helppo ratkaisu – nimittäin voimaharjoittelu!


Pysy vahvana ja terveenä voimaharjoittelun avulla!

Auttaa säilyttämään lihasmassaa

Säännöllinen voimaharjoittelu auttaa sinua säilyttämään voiman ja lihasmassan. Eikä tässä vielä kaikki - säännöllisellä voimaharjoittelulla kasvatat lihasmassaasi, riippumatta siitä aloitatko 30- vai 70-vuotiaana!


Aikuiset miehet, jotka eivät tee voimaharjoittelua tai harrasta muuta lihasvoimaa kehittävää liikuntaa, voivat menettää jopa puoli kiloa lihasmassaa vuodessa 50 vuoden iästä lähtien. Naisilla on luonnollisesti vähemmän lihasmassaa kuin miehillä, joten heille voimaharjoittelu on sitäkin tärkeämpää.


Pitää luuston lujana

Voimaharjoittelu on tärkeää lihasmassan säilyttämiselle, mutta se on tärkeää myöskin luustollesi. Luusto, joka ei saa riittävästi liikettä, menettää nopeasti lujuutensa.


Luuston lujittamiseksi parasta liikuntaa on sellainen, joka altistaa luuston kuormitukselle tai tärähdyksille. Voimaharjoittelussa syntyvä vastus aiheuttaa painetta luissa, ja se auttaa muodostamaan kiinteämmän rakenteen. Tärähdyksille luusto puolestaan altistuu muun muassa juostessa ja hyppiessä.


Tutkimuksissa on osoitettu, että kuuden kuukauden säännöllinen voimaharjoittelu lisää luuston vahvuutta 2 %. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta mikäli luusto vahvistuu parilla prosentilla, se on huomattava parannus ja voi suojata vakavilta vammoilta.


Pitää kehosi terveenä ja vahvana!

Luuston vahvistumisen ja lihasmassan kasvamisen lisäksi, saat koko joukon muitakin positiivisia terveysvaikutuksia, jotka auttavat pitämään kehon nuorekkaana ja hyväkuntoisena.


Vahvempi keho kestää enemmän kuormitusta, ja tuottaa enemmän energiaa aktiivisessa arkipäivässä. Säännöllinen voimaharjoittelu vaikuttaa myös kehon koostumukseen. Lihasmassan osuus kasvaa ja rasvakudoksen osuus pienenee. Voimaharjoittelu edistää siten myös energian palamista, koska lihas polttaa rasvaa enemmän kuin rasvakudos. Lisäksi keho pystyy säätelemään verensokeritasoja paremmin.

Voimaharjoittelu on tärkeää terveyden ylläpitämisessä. Keho pysyy vahvana ja lujana, näyttää nuoremmalta ja tunnet olosi hyväksi!



Lähteet:

Trening.no

Volvat.no



Ref.nr.: PP-FRI-NOR-0320