Treenaa
Treenaa ulkona säästä välittämättä!
Kun lämpömittarin lukema laskee ja päivät lyhenevät, on helppo jättää lenkkitossut lojumaan hyllylle. Annamme sinulle vinkkejä, jotka antavat intoa liikuntaan syksyn pimeydessä.

Treenaa ulkona säästä välittäm

Treenaa ulkona säästä välittämättä!


Kun lämpömittarin lukema laskee ja päivät lyhenevät, on helppo jättää lenkkitossut lojumaan hyllylle. Annamme sinulle vinkkejä, jotka antavat intoa liikuntaan syksyn pimeydessä.


Treenaa

On helppo löytää tekosyitä liikkumattomuuteen – ja erityisen helppoa se on syksyllä ja talvella, kun ulkona on sekä pimeää että kylmää. Monet valitsevatkin sohvannurkan liikunnan sijaan syksyn ja talven aikana. Itse asiassa lihomme keskimäärin noin puoli kiloa talvikuukausien aikana.


Mutta syksy ja talvi ovat aikaa, jolloin liikunta on erityisen hyödyllistä meille, koska siitä saadaan lisäsuojaa ja energiaa. Itse asiassa syksy voi olla parasta aikaa ulkona liikkumiseen, mikäli sinulla on oikeanlaiset varusteet. Jos haluat mieluummin olla sisällä, on kuntosaleilla monia jännittäviä liikuntaryhmiä kokeiltavaksi.


Miten pidät yllä motivaatiota syyspimeällä liikkumiseen?


Laadi liikuntasuunnitelma

Tee suunnitelma minä päivinä treenaat ja millä tavalla – ja pidä siitä kiinni! Monien mielestä paras hetki treenaamiseen on aamulla tai heti suoraan töiden päätyttyä, koska on vaikeampi nousta sohvalta illalla, kun olet väsynyt työpäivän jälkeen.


Toinen vinkki on lisätä liikunta päiväsi luonnolliseksi osaksi. Jos käyt kyläilemässä ystäviesi luona, tai jos asut sopivan lähellä työpaikkaasi, voit liikkua paikkojen välillä joko kävellen tai pyöräillen.


Jotta sinun tulisi liikuttua, voi olla viisasta tehdä sitova sopimus jonkun kanssa. On mukavaa yhdistää liikunta ja sosiaalinen elämä. Ilmoittautuminen paikalliseen liikuntaryhmään voi olla toinen vaihtoehto.


Hanki kunnon varusteet

Jos pidät ulkona liikkumisesta, ei ole mitään syytä lopettaa sitä syksyn tultua. Mutta on tärkeää olla asianmukaisesti puettu!


Jos aiot juoksulenkille, suositellaan pukeutumaan mahdollisimman kevyesti. Jos sinulla on paljon vaatetta, hikoilet ja kylmetyt helpommin. Synteettiset kuidut ovat parempi vaihtoehto kuin puuvilla. Liikunnan alussa on ihan hyvä olla hieman kylmissään, koska lämpenet liikunnan myötä, ja tuolloin on mukavampaa, kun sinulla on vähemmän vaatteita päällä.


Talvella otsalamppu ja nastat kengissä voivat myös olla hyvä vaihtoehto.


Kokeile jotain uutta

Jos suosikkiliikuntasi on ulkona tapahtuvaa liikuntaa, mutta et yksinkertaisesti viitsi treenata ulkona, kun on kylmä, voit käyttää tilaisuuden hyödyksi kokeilemalla jotain uutta. Kokeile jotain ryhmäliikuntaa kuntosalilla.


Voi olla mukava myös viedä liikuntahetket sisätiloihin. Voit esimerkiksi sekä pyöräillä että juosta sisällä!


Aseta tavoite

Mitä haluat liikunnalta? Realististen tavoitteiden asettaminen voi olla hyvä motivoija. Sinulla voi olla lyhyen tähtäimen tavoitteita, esimerkiksi 5 kilometrin juoksu, työhön pyöräileminen jne. Lyhyen tähtäimen tavoitteen lisäksi voi olla myös päätavoite, esimerkiksi pitkä vaellus tuntureilla, maratonin juoksu tai jotain muuta.


Jos olet motivoitunut, on helpompi onnistua. Tavoitteen asettaminen lisää sekä panosta että kestävyyttä. Mutta on tärkeää, että tavoite on sinulle houkutteleva, jotta et menetä intoasi matkan varrella.


Mukavaa, liikunnallista syksyä!


Ref. PP-CLV-NOR-0228