EPA ja DHA – tärkeät rasvahapot
EPA ja DHA – tärkeät rasvahapot
Olet kenties kuullut omega-3-rasvahapoista, EPA ja DHA. Mutta tiedätkö miten ne vaikuttavat kehossa?

EPA ja DHA tärkeät rasvahapot

EPA ja DHA – tärkeät rasvahapot


Olet kenties kuullut omega-3-rasvahapoista, EPA ja DHA. Mutta tiedätkö miten ne vaikuttavat kehossa?


EPA ja DHA – tärkeät rasvahapot

Pitkäketjuisia rasvahappoja – EPA ja DHA – on aivoissasi ja silmissäsi, ja ne ovat välttämättömiä sydämen normaalille toiminnalle. Nämä aineet muistuttavat pitkiä taipuvia putkia, mutta tutkimuskielellä niitä kutsutaan omega-3-rasvahapoiksi.


Koska DHA ja EPA ovat pitkiä ja ohuita, ne voivat taipua ja venyä. Forskning.no mukaan juuri tämän takia DHA:ta – joka on pisin – on silmissäsi ja aivoissasi.


DHA on tärkeää näölle

Silmän verkkokalvo tappi- ja sauvasoluineen koostuu 60 % rasvasta, kun taas koko silmästä noin 20 % on rasvaa. DHA on yksi silmän ainesosista.


Silmissä on toinen tärkeä ainesosa, joka on nimeltään rodopsiini, se lähettää signaaleja aivoihin. Koska DHA-rasvahapot voivat liikkua, ne auttavat rodopsiinia siirtymään nopeasti, jotta se voi olla valmiina vastaanottamaan valosignaaleja. Siten ne auttavat ylläpitämään hyvää näköä.


Auttaa aivoja

DHA auttaa myös aivoja toimimaan kuten pitää. Aivosolujen välillä kulkee miljoonia viestejä joka ikinen sekunti, ja taipuisat DHA-rasvahapot auttavat aivosoluja toimimaan salamannopeasti.


Sekä omega-3- että omega-6-rasvahapot ovat tärkeitä aivojen rakenteelle ja toiminnalle, ja on erittäin tärkeää, että näiden rasvahappojen saanti on riittävä ja tasapainoinen.


Omega-3:a sydämelle

EPA- ja DHA-rasvahapot ovat sydämesi rakenteellisia ainesosia, ja opimme kaiken aikaa lisää niiden sydämeen kohdistuvista hyvistä terveysvaikutuksista.


Terveellisten elämäntapojen osana omega-3-rasvahapot voivat auttaa edistämään veren normaalia triglyseriditasoa.


Kehon tarve

ALA on yksi omega-3-rasvahapoista. Keho ei itse pysty sitä tuottamaan, ja sitä tulee saada ruokavaliosta. ALA on kasvipohjainen, ja sitä on mm. pellavan- ja chiansiemenissä.


Jos saat ruokavaliosta ALA-rasvahappoa, kehosi voi tuottaa pieniä määriä pitkäketjuisia rasvahappoja EPA ja DHA. Itse asiassa niinkin vähän kuin 1 prosentti syödystä ALA-rasvahaposta voi muuntua kehossasi EPA:ksi ja DHA:ksi.


Tämän vuoksi kattaaksesi kehon tarpeen, tulisi sinun syödä rasvaista kalaa ja muita mereneläviä, sekä elintarvikkeita, joihin on lisätty omega-3-rasvahappoja.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat säilyttämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat ylläpitämään veren normaalia triglyseriditasoa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 2 grammaa DHA:ta yhdessä EPA:n kanssa. EPA:n ja DHA:n kokonaismäärä päivittäin ei saa nousta yli 5 gramman.


Lähteet: Forskning.no


Ref. PP-FRI-NOR-0298