Omega-3 opas
Omega-3 opas
Merestä peräisin oleva omega-3 on paras omega-3-rasvahappojen lähde! Omega-3 on välttämättömiä rasvahappoja, joita keho tarvitsee säännöllisesti, ja joita keho voi valmistaa vain pieniä määriä. Tämän vuoksi omega-3-rasvahappoja tulee saada ruokavaliosta.

Omega-3 opas

Omega-3 opas


Merestä peräisin oleva omega-3 on paras omega-3-rasvahappojen lähde! Omega-3 on välttämättömiä rasvahappoja, joita keho tarvitsee säännöllisesti, ja joita keho voi valmistaa vain pieniä määriä. Tämän vuoksi omega-3-rasvahappoja tulee saada ruokavaliosta.


Omega-3 opas

Lyhytketjuisia omega-3-rasvahappoja kutsumme kasviperäisiksi omega-3-rasvahapoiksi. Näitä esiintyy lähinnä kasveissa ja maatalouseläimissä, suurin pitoisuus on joissakin kasviöljyissä. Pitkäketjuiset omega-3-rasvahapot ovat peräisin merestä. Nämä tulevat lähes yksinomaan merestä – kaloissa ja muissa meren elävissä, myös nestemäisissä kalaöljyissä ja kalaöljykapseleissa.

Omega-3 – tutkimusten mukaan hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle

Merestä peräisin olevilla omega-3-rasvahapoilla – EPA ja DHA – on dokumentoitu vaikutus terveyteemme.

Omega-3 on yksi tutkituimmista ravintoaineista. Itse asiassa omega-3:sta julkaistuja tutkimuksia on olemassa noin 27 000 kappaletta. Vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että EPA ja DHA ovat hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle.


Omega-3 – myös raskaana oleville ja imettäville äideille

Myös raskaana oleville ja imettäville äideille suositellaan omega-3:a. Omega-3-rasvahappo DHA edistää sekä sikiön että imeväisen lapsen silmien ja aivojen normaalia kehittymistä.

Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 200 mg DHA-rasvahappoja aikuisille suositellun päivittäisen omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA määrän (250 mg) lisäksi.


Omega-3:a kalasta

Syömällä rasvaista kalaa kaksi-kolme kertaa viikossa katat omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA tarpeen. Kala-annoksen koko on yleensä noin 200 g. Kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja sinun tulisi syödä enemmän kuin merestä peräisin olevia rasvahappoja, koska keho voi muuntaa vain pieniä määriä kasviperäisiä omega-3-rasvahappoja (ALA) EPA:ksi ja DHA:ksi.

Kaloista makrilli sisältää kaikkein eniten omega-3-rasvahappoja. Esim. leivän päällä syötävä makrilli on erinomainen tapa kattaa sekä aikuisten että lasten omega-3- tarve. Itse asiassa yksi makrillilla päällystetty leipäsiivu on riittävä kattamaan päivän omega-3 tarpeen!

Myös lohi sisältää paljon omega-3:a. NRK:n* mukaan seitsemästä kalapuikosta saa saman verran omega-3:a kuin yhdestä suupalasta lohta.

Tonnikala ja sardiinit ovat muita hyviä omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA lähteitä.

Vaikka rasvaiset kalat sisältävät enemmän omega-3:a kuin vähärasvaiset kalat, voivat myös vähärasvaiset kalat tukea huomattavasti omega-3:n saantia.


Muut omega-3 lähteet

Jos et ole rasvaisen kalan ystävä, on mahdollista sisällyttää muita omega-3 lähteitä ruokavalioon.

Omega-3-kapselien lisäksi on olemassa erilaisia elintarvikkeita, jotkä sisältävät tai joihin on lisätty terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Tarkista etiketistä, että varmasti valitset ravintolisän tai elintarvikkeen, joka sisältää EPA:a ja DHA:ta.

Pellavansiemenet ja pellavansiemenöljy sisältävät paljon kasviperäistä omega-3:a (ALA). Pellavansiemeniä voit käyttää esimerkiksi myslin kanssa. Pellavansiemenöljyä voi käyttää esimerkiksi salaatinkastikkeissa.


Omega-3 kapselit

Useat valitsevat omega-3-ravintolisän ruokavalion oheen.

Muista että kalaöljyä sisältävät kapselit voivat sisältää erilaisia määriä omega-3:a. Jokin kapseli voi sisältää saman määrän omega-3:a kuin jonkin muun merkkisen valmisteen 4-5 kapselia. Tämän vuoksi on tärkeää tarkastaa purkin tuoteselosteesta suositeltu annostus.


Kestävällä tavalla valmistettu korkealaatuinen omega-3

Pfizer-konsernin osana Vesterålens Naturprodukter on GOED:in (Global Organization for EPA and DHA omega-3s) jäsen.

GOED koostuu markkinoiden johtavista omega-3-rasvahappojen valmistajista ja toimittajista, ja se asettaa korkeat eettiset ohjeet jäsenilleen. Tämän vuoksi voit siis olla täysin varma siitä, että omega-3-tuotteemme ovat erittäin korkealaatuisia!


Friend of the Sea sertifikaatti

Useat omega-3-tuotteemme ovat saaneet «Friend of the Sea»-sertifikaatin – se on johtava maailmanlaajuinen sertifiointijärjestelmä, joka pohjautuu kestävään kalastukseen ja merialueiden käyttöön. Me Vesterålens Naturprodukterissa välitämme ympäristöstä, ja olemme ylpeitä siitä, että Vapaa Kierto-tuotesarja on läpäissyt Friend of the Sea-sertifikaatin vaatimukset!


Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat ylläpitämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja. Omega-3-rasvahappo DHA auttaa ylläpitämään aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.

*Norsk rikskringkasting

Lähde: NIFES

PP-FRI-NOR-0266