Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä
Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä!
Omega-3-rasvahapoilla on positiivinen vaikutus terveyteen, ethän siis unohda päivittäistä Vapaa Kierto Omega-3 annostasi, myöskään kesällä!

Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myö

Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä!

Omega-3-rasvahapoilla on positiivinen vaikutus terveyteen, ethän siis unohda päivittäistä Vapaa Kierto Omega-3 annostasi, myöskään kesällä!


Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä

D-vitamiini on terveellistä myös kesällä

D-vitamiinia muodostuu ihossa sen saadessa auringonvaloa. Mikäli saamme auringonvaloa liian vähän, ravinnosta saatava D-vitamiini on tärkeää, jotta D-vitamiinitaso säilyy hyvänä. On muutamia elintarvikkeita, jotka sisältävät D-vitamiinia. Tärkeimpiä lähteitä ovat rasvainen kala, ravintolisät sekä elintarvikkeet, joihin on lisätty D-vitamiinia.


On todennäköistä, että D-vitamiini tasosi on alhainen, jos sinä:


1. Auringossa oleillessasi suojaat itsesi vaatteilla tai käytät aurinkosuojavoidetta, jonka suojakerroin on 8 tai enemmän. Aurinkovoiteiden suojakerroin nimittäin suojaa tehokkaasti UVB-säteiltä, joita kehomme tarvitsee tuottaakseen D-vitamiinia.


2. Sinulla on tumma iho. Tummempi iho nimittäin sisältää melaniinia, ainetta, joka vähentää ihon D-vitamiinin tuotantoa, kun se altistuu auringonsäteille.

3. Elät alueella, joka on yli 20 leveysasteen päässä päiväntasaajasta. Auringonvalo meidän leveysasteillamme ei ole riittävän voimakas, jotta keho pystyisi tuottamaan riittävästi D-vitamiinia lokakuun ja huhtikuun välillä.


4.Elät alueella, jossa on paljon savusumua tai saasteita, ne estävät auringon UVB-säteitä.


5.Olet ylipainoinen. Kehomme varastoi D-vitamiinin rasvakerrokseen. Ironista kyllä, liika rasva houkuttelee D-vitamiineja itseensä ja näin ollen vitamiinit eivät ole luuston ja muiden tärkeiden toimintojen käytettävissä. Mitä enemmän kehossa on rasvaa, sitä vähemmän D-vitamiinia on saatavilla kehon muihin toimintoihin.


6.Olet yli 60-vuotias. Ikääntyessä kehon kyky tuottaa D-vitamiinia auringonvalon vaikutuksesta vähenee. Terveysviranomaiset suosittelevat 20 µg:n D-vitamiini lisää ikääntyneille henkilöille, jotka oleilevat vain vähän päivän valossa. Tämä sen lisäksi mitä saa ravinnosta.


7.Olet lapsi. Vaikkakin iho voi valmistaa D-vitamiinia auringonvalosta, tarvitsevat lapset - ja monet aikuiset – täydennystä tämän vitamiinin saantiin. Terveysviranomaisten suositusten mukaisesti alle 2-vuotiaiden lasten tulisi saada 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin D-vitamiinitippojen muodossa.


Terveysviranomaisten suositusten mukaisesti aikuisten ja lasten yli 2-vuotta tulisi nauttia 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin. Sama suositus koskee raskaana olevia ja imettäviä äitejä. Yli 75-vuotiaiden päivittäinen saantisuositus nousee 20 mikrogrammaan. Suositus on sama kesällä kuin myös läpi vuoden