Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta
Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta
Kaikki rasva ei ole epäterveellistä! Itse asiassa on olemassa rasvahappoja, joita tarvitaan elimistön tärkeisiin toimintoihin – erityisesti sydämen, aivojen ja näön. Omega-3 on yksi näistä rasvahapoista.

Tämä sinun tulisi tietää omega

Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta


Kaikki rasva ei ole epäterveellistä! Itse asiassa on olemassa rasvahappoja, joita tarvitaan elimistön tärkeisiin toimintoihin – erityisesti sydämen, aivojen ja näön. Omega-3 on yksi näistä rasvahapoista.


Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta

Monet luulevat, että rasva on pahin vihollinen painonhallinnassa. Mutta itse asiassa ei ole terveellistä sulkea rasva kokonaan pois ruokavaliosta. Rasvoilla on useita tärkeitä tehtäviä elimistössä ja osa rasvahapoista on välttämättömiä. Se tarkoittaa, että niitä on välttämätön saada ruokavaliosta.


Omega-3-rasvahapot kuuluvat näihin terveellisiin rasvoihin – erityisesti EPA:lla ja DHA:lla on suuri merkitys sydämen, aivojen ja näön toiminnassa.


Lisäksi solumme tarvitsevat omega-3:a solukalvojen rakentamiseen. Omega-3:n saanti on tärkeää solujen optimaalisen toiminnan kannalta, omega-3 auttaa tukemaan elimistömme tuhansien toimintojen valvomista.


Tutkimus

Uusia tutkimustuloksia koskien omega-3-rasvahappojen terveysvaikutuksista sydämeen, aivoihin ja näköön julkaistaan tasaisin väliajoin. Tutkimustulokset paljastavat omega-3-rasvahappojen terveysvaikutukset elimistön tärkeisiin toimintoihin. Tutkimukset osoittavat, että ravintolisien ja sellaisten elintarvikkeiden syönti, jotka sisältävät paljon omega-3-rasvahappoja, voi auttaa ylläpitämään sydämen, aivojen ja näön terveyttä.


Sydän

Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat osa sydäntäsi ja opimme kaiken aikaa niiden sydämeen kohdistuvista terveysvaikutuksista. Osana terveellistä ruokavaliota omega-3-rasvahapot voivat auttaa parantamaan veren triglyseriditasoa.


Aivot

Samalla tavoin kuin kalsium on tärkeää lujan luuston ylläpitämisessä, on omega-3-rasvahappo DHA tärkeää aivojen normaalin toiminnan ylläpitämisessä. DHA edustaa suurta osaa aivoista ja se auttaa tukemaan aivojen terveyttä.


Näkö

Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään näön terveyttä väestön aikuistuessa. DHA on nimittäin tärkeä verkkokalvon osa ja auttaa säilyttämään näön normaalia toimintaa.


Hyviä lähteitä

Tavallisimmat EPA:n ja DHA:n lähteet ovat lohi, tonnikala, turskan maksa, sardiinit ja makrillit, kuten myöskin omega-3 ravintolisät. Yleinen harhakäsitys on, että kala on omega-3-rasvahappojen alkuperäinen lähde, mutta itse asiassa alkuperäinen lähde on mikrolevät kalan ravintoketjussa, niiden ansiosta kalassa on paljon EPA:a ja DHA:ta.



- Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat säilyttämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

- Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.

- Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat ylläpitämään veren normaalia triglyseriditasoa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 2 grammaa DHA:ta yhdessä EPA:n kanssa. EPA- ja DHA-rasvahappojen päivittäinen saanti ei saa ylittää viittä grammaa.

Lähde: Global Organization for EPA and DHA Omega 3s (GOED)