500 grammaa päivässä
500 grammaa päivässä
Valtion Ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan meidän tulisi syödä kasviksia, marjoja ja hedelmiä 500 grammaa päivässä eli noin 5-6 annosta päivittäin. Mutta mitä tuo tarkoittaa? Voiko syödä viisi omenaa ja hyvillä mielin ajatella kattaneensa kehon tarpeen hedelmien ja kasvisten suhteen?

500 grammaa päivässä

500 grammaa päivässä


Valtion Ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan meidän tulisi syödä kasviksia, marjoja ja hedelmiä 500 grammaa päivässä eli noin 5-6 annosta päivittäin. Mutta mitä tuo tarkoittaa? Voiko syödä viisi omenaa ja hyvillä mielin ajatella kattaneensa kehon tarpeen hedelmien ja kasvisten suhteen?


500 grammaa päivässä

Monipuolisuus on tärkeää

Ravitsemussuositusten ”500 grammaa päivässä” on monipuolisen ruokavalion osa, ja päivittäisen saannin tulisi jakautua puoliksi vihanneksiin ja juureksiin, ja puoliksi hedelmiin ja marjoihin.


Vaihtele eri hedelmiä ja vihanneksia, mielellään myös erivärisiä. Esimerkiksi punaisia tomaatteja, vihreää parsakaalia, keltaista paprikaa, valkoista sellerinjuurta, tummia viinirypäleitä ja oranssia appelsiinia.


Mitä elintarvikkeita ei lasketa mukaan?

Monet saattavat yllättyä siitä, että peruna ei kuulu ”500 grammaa päivässä”-ryhmään, siitäkin huolimatta, että se on tärkeä perusainesosa, siinä on paljon kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita. Myöskään palkokasveja kuten papuja, linssejä, siemeniä, mausteita tai yrttejä ei lasketa ryhmään mukaan.


On kuitenkin korostettava, että nämä elintarvikkeet sisältävät usein runsaasti ravintoaineita, ja ne voivat hyvin olla osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.


Onko kaiken oltava tuoretta ruokaa?

Ei tarvitse! Voit käyttää sekä tuoreita, pakastettuja, raakoja ja lämpökäsiteltyjä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.


Kuinka paljon on tarpeeksi?

Kun lasket ”500 grammaa päivässä” annoksia, ajattele ennemminkin sen osia kuin määrää, koska esimerkiksi yksi pieni omena ja kokonainen parsakaali eivät ole yhtä ”arvokkaita”.


Yksi annos on suunnilleen 100 grammaa, ja voi olla esimerkiksi kulhollinen marjoja, salaattiannos, porkkana, keskisuuri hedelmä tai annos keitettyä kukkakaalia päivällisen lisukkeena. Päivän aikana sinun tulisi syödä yhteensä 500 grammaa hedelmiä, marjoja, vihanneksia ja juureksia.


Jotta tekisit tämän helpoksi, ajattele että kourallinen vastaa yhtä annosta. Lapsilla on pienemmät kädet kuin aikuisilla, ja annokset voi koostaa sen mukaan.


Ref. PP-EMC-FIN-0017