Pakkaa eväslaatikkosi terveellisesti ja mielenkiintoisesti!
Pakkaa eväslaatikkosi terveellisesti ja mielenkiintoisesti!
Annamme sinulle vinkkejä terveellisistä ja ravitsevista aineksista – ainekset maistuvat sekä aikuisille että lapsille.

Pakkaa eväslaatikkosi terveell

Pakkaa eväslaatikkosi terveellisesti ja mielenkiintoisesti!


Annamme sinulle vinkkejä terveellisistä ja ravitsevista aineksista – ainekset maistuvat sekä aikuisille että lapsille.


Pakkaa eväslaatikkosi terveellisesti ja mielenkiintoisesti!

Kesä on kohta ohi ja arki alkaa sekä työn että koulun osalta. Saadaksesi hyvän lähdön syksyyn kesäloman jälkeen, on tärkeää valita ravitsevaa ruokaa eväslaatikkoon.


Hyvä ja terveelinen lounas auttaa meitä keskittymään ja mieliala pysyy korkealla koko päivän. Annamme tässä sinulle vinkkejä ravitsevaan eväslaatikon sisältöön, joka on sopiva sekä aikuisille että lapsille.


Valitse täysjyvätuotteita

Jos otat lounaaksi voileivän, on tärkeää välttää valkoista leipää ja sen sijaan valita täysjyvätuotteita, näin voileipä on ravitseva.


Täysjyväleipä pitää meidät kylläisenä pidempään ja se sisältää tärkeitä ravintoaineita, kuten kuitua, proteiinia, tiamiinia, foolihappoa, rautaa ja seleeniä. Täysjyvätuotteissa näitä ravintoaineita on enemmän kuin valkoisessa leivässä.


Jos haluat vaihtelua, voit toki välillä valita pitaleipää, näkkileipää tai ciabattaa.


Leivän päälle omega-3:a sisältävää päällystettä – hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle

Terveellisiä vaihtoehtoja ovat esim. makrilli, lohi tai joku muu kalapäällyste.


Rasvainen kala sisältää omega-3-rasvahappoja, proteiinia ja A- sekä D-vitamiinia. D-vitamiini mm. edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat erittäin tärkeitä ravintoaineita, jotka edistävät sydämen, aivojen ja näön toimintaa.


Lohi on hyvää myös salaateissa. Tai miksi et tekisi lohiwrappia avokadon, mangosalaatin, raejuuston ja suosikkivihannestesi kanssa?


Jos et syö rasvaista kalaa tai syöt sitä vain vähän, suosittelemme päivittäistä omega-3-ravintolisää. Omega-3 kapseleidemme lisäksi meillä on oma ravintolisä lapsille ja aikuisille, joilla on nielemisvaikeuksia. Vapaa Kierto Junior on purutabletteja, joissa on raikas sitruunan maku ja ne ovat helposti pureskeltavissa. Yksi purutabletti päivittäin riittää antamaan sekä päivittäisen omega-3 että D-vitamiini lisän!


Täytä eväslaatikko vihanneksilla, hedelmillä ja marjoilla - saat vitamiineja

Vihannekset, hedelmät ja marjat kuuluvat terveelliseen lounaaseen. Paloittele vihanneksia ja hedelmiä eväslaatikkoosi. Vaihtele eväslaatikon sisältöä päivittäin, mutta sisällytä mukaan aina vihanneksia. Lapset voivat olla mukana valitsemassa mitä he haluavat syödä.


Raa’at porkkanatangot sisältävät paljon A-vitamiinia beetakaroteenin ja muiden karotenoidien muodossa. Kahdesta kolmeen porkkanaa kattaa päivän A-vitamiinin tarpeen.


Kirsikkatomaatit ovat pullollaan lykopeenia. Paprika on mietoa ja on yleensä perheen pienten suosikki. Lisäksi paprika sisältää C-vitamiinia kolme kertaa enemmän kuin appelsiini!


Omenat sisältävät paljon terveellistä kuitua, C-, E- ja B6-vitamiinia, lisäksi vähän kaliumia ja magnesiumia.


Eväslaatikon tuoreet marjat ovat houkuttelevia ja terveellisiä. Voit vaihdella eri marjojen välillä – vadelmia, mansikoita ja mustikoita.


Laita leivälle myös jotain vihreää, kuten esim. salaattia.


Täytä eväslaatikko jo edellisenä iltana!

Aamun hetket voivat olla erittäin kiireisiä. Voi siis olla viisasta täyttää eväslaatikko jo edeltävänä iltana ja laittaa se jääkaappiin odottamaan aamua. Näin eväslaatikkosi ei ole ainoastaan tarkkaan harkittu, säästät myös arvokasta aikaa aamussasi!



Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla 250 mg DHA-rasvahappoja.



Lähteet: Helsenorge.no, matportalen.no