Mitä on viisainta syödä
Mitä on viisainta syödä
Mietitkö mitkä elintarvikkeet ovat terveellisimpiä? Annamme sinulle vinkkejä millä lautanen tulisi täyttää.

Mitä on viisainta syödä

Mitä on viisainta syödä


Mietitkö mitkä elintarvikkeet ovat terveellisimpiä? Annamme sinulle vinkkejä millä lautanen tulisi täyttää.

Mitä on viisainta syödä

Terveellinen ja ravinteikas ruoka on terveydelle hyväksi ja se on tärkeä panos jokapäiväisessä elämässä.

Tässä muutamia elintarvikkeita, joita tulisi käyttää koska ne sisältävät kehon tarvitsemia tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.


Hedelmiä ja vihanneksia

Emme voi liikaa toistaa kuinka tärkeitä hedelmät ja vihannekset ovat. Terveysviranomaiset suosittelevat syömään niitä puoli kiloa päivässä.

Jos on vaikea saada tuo suosituksen mukainen määrä täyteen, hyvä vinkki on vaihdella eri vihannesten ja hedelmien välillä. Ota tavaksi syödä vihanneksia ja hedelmiä välipaloina.


Vitamiineja pullollaan

Jos syöt esimerkiksi sitrushedelmiä, saat C-vitamiinia, joka on hyväksi immuunijärjestelmälle, soluille ja iholle. Kiwi sisältää erityisen paljon C-vitamiinia.

Suosittuja vihanneksia, kuten tomaattia, sipulia, avokadoa ja parsakaalia on hyvä laittaa lautaselle! Porkkanasta saat karoteeneja ja muita tärkeitä ravintoaineita.

Parsakaali sisältää beetakaroteenia, C-vitamiinia ja foolihappoa. Avokado on pullollaan terveellistä rasvaa ja E-vitamiinia. Sipuli sisältää C-vitamiinia ja foolihappoa.


Ravinteikkaat marjat

Karpalot, mustikat, mustaherukat ja mansikat ovat ravinteikkaita ja sisältävät paljon kuituja. Myös viljellyt pensasmustikat ovat suositeltavia.


Rasvainen kala

Rasvainen kala, kuten lohi, taimen, silli ja makrilli ovat ruokavaliomme kalaöljypohjaisten omega-3- rasvahappojen ja D-vitamiinin pääasiallinen lähde.

Omega-3 on yhteisnimitys pitkäketjuisille, tyydyttymättömille rasvahapoille. Kahta näistä omega-3-rasvahapoista kutsutaan EPA:ksi ja DHA:ksi, niitä saa meren elävistä, kuten rasvaisesta kalasta. Kasviperäisistä lähteistä saatavia rasvahappoja keho ei voi muuntaa suurissa määrin EPA- ja DHA-rasvahapoiksi, ja tämän vuoksi niitä tulee saada ruokavaliosta.

Valtion Ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa. Mikäli et syö rasvaista kalaa, VNP suosittelee kalaöljypohjaista päivittäin nautittavaa omega-3 lisää.


Kananmuna

Kananmuna on terveellinen elintarvike, joka sisältää vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia.


Öljyt

Öljyistä, kuten oliivi- ja rapsiöljystä saat tyydyttymätöntä omega-9-rasvahappoa. Jos vaihdat ruokavaliosi tyydyttyneen rasvan tyydyttymättömiin rasvoihin, tämä voi auttaa normaalin kolesterolitason ylläpitämisessä.

Lähteet: Norskhelseinformatikk, Uio

PP-CLV-NOR-0184