Näin saat terveellisen alun päivääsi
Näin saat terveellisen alun päivääsi
Terveellinen päivän aloitus sävyttää koko päivää. Annamme sinulle vinkkejä aamurutiineihin!

Näin saat terveellisen alun pä

Näin saat terveellisen alun päivääsi


Terveellinen päivän aloitus sävyttää koko päivää. Annamme sinulle vinkkejä aamurutiineihin!


Näin saat terveellisen alun päivääsi

Nousetko aamuisin väärällä jalalla, stressaatko aamuisin ja jätätkö aamupalan väliin? Jos näin, niin on aika muuttaa rutiineja aamuisin. Sinun tarvitsee tehdä vain pieniä muutoksia, niin saat mukavan ja terveellisen alun päivääsi.


Nuku riittävästi

Aamuista tulee paljon helpompia, jos yöunesi on ollut rauhallinen ja riittävä. Jos menet nukkumaan tunnin aikaisemmin, voit nauttia tuloksesta seuraavana päivänä.


Elimistö lataa akkujaan unen aikana ja tämä on energisen päivän lähtökohta. Lisäksi kotona on mukavampi ilmapiiri, kun olet kunnolla levännyt.


Aloita päiväsi vesilasillisella

Elimistö työskentelee yön aikana poistaakseen kuona-aineita. Kun aloitat päiväsi isolla vesilasillisella, suolisto aktivoituu ja kuona-aineet huuhtoutuvat elimistöstä pois.


Nauti vitamiinipitoinen aamupala

Sanotaan, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Tutkimukset ovat osoittaneet, että aamupalan väliin jättävien henkilöiden ruokavalio on muutenkin huonompi kuin heillä, jotka syövät aamulla. Herää ajoissa, niin sinulla on hyvin aikaa valmistaa terveellinen aamupala. Se ei vie paljon aikaa.


Aamupalan tulee sisältää paljon ravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita. Syö täysjyväleipää, se täyttää vatsan ja on paljon ravitsevampaa kuin vaalea leipä. Voit siis syödä vähemmän ja tulet kuitenkin kylläiseksi. Juo vastapuristettua mehua, se sisältää usein enemmän vitamiineja kuin kaupasta ostettu mehu.


Vaihtele kaurapuuron, hedelmäsmoothien ja myslin välillä. Mysleissä on sokeria, eli tarkasta ettei mysli sisällä liikaa sokeria. Mustikat ja muut tummat marjat sopivat hyvin aamupalalle. Kananmunat sisältävät hyviä ravintoaineita ja saat niistä energiaa aina lounaalle saakka.


Sisällytä omega-3 ruokavalioosi

Omega-3:a sisältävä kala, kuten lohi on täydellistä esim. leivän päällä. Nämä terveelliset rasvahapot auttavat ylläpitämään näön, sydämen ja aivojen normaalia toimintaa. Syömällä rasvaista kalaa kaksi-kolme kertaa viikossa katat omega-3-rasvahappojen tarpeen. Kalaruoan kerta-annos on noin 200 grammaa. Kattaakseen meren antimista saatavien omega-3-rasvahappojen tarpeen monet täydentävät ruokavaliotaan omega-3 kapseleilla.


Raitis ilma ja liikunta

Monien työpäivä on pelkkää istumista, tällöin voi olla hyvä haukata raitista ilmaa ennen työpäivän alkua. Pyöräile tai kävele työhön aina kun mahdollista.


Aamulla treenaaminen voi kuulostaa hankalalta, mutta jos saat tehtyä siitä rutiinin ja saat liikunnan hoidettua pois alta heti aamulla, niin säästät aikaa kaikkeen muuhun. Jos sinulla ei ole aikaa kunnolliseen liikuntasessioon niin voit vaikka pitää lyhyen jooga- tai jumppahetken ja päättää sen lyhyeen venyttelyyn.



Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.