Näin syöt kestävällä tavalla
Näin syöt kestävällä tavalla
Hedelmiä, kasviksia ja kalaa ja vain vähän lihaa sisältävä ruokavalio ei ole vain terveellinen vaan myös kestävä. Ruokavalinnoilla on suuri vaikutus ilmastoon ja ympäristöön. Annamme sinulle vinkkejä kestävästä ruokailusta.

Näin syöt kestävällä tavalla

Näin syöt kestävällä tavalla


Hedelmiä, kasviksia ja kalaa ja vain vähän lihaa sisältävä ruokavalio ei ole vain terveellinen vaan myös kestävä. Ruokavalinnoilla on suuri vaikutus ilmastoon ja ympäristöön. Annamme sinulle vinkkejä kestävästä ruokailusta.


Näin syöt kestävällä tavalla

Terveellinen elämä ei ole ainoa mistä suuri osa ihmisistä on tänä päivänä kiinnostunut, haluamme myös syödä kestävällä tavalla.


Yhä useampi ostaa luomuruokaa, joka on tuotettu lähellä. Mehustaminen, suolaus ja muut entisinä aikoina käytetyt ruoanvalmistustavat ovat yhä yleisimpiä. Myös kasvisruokailun valitseminen tai vegaanisen ruokavalion kokeileminen ovat yhä useimmilla harkinnassa.


Älä heitä ruoka hukkaan

Olemme entistä tietoisempia siitä, kuinka paljon ruokaa päätyy roskiin. Itse asiassa kolmannes maailmassa tuotetusta ruoasta jää syömättä. Tämä johtuu hukasta, joka syntyy jossakin tuotantoketjun vaiheessa tuottajalta kuluttajalle.


Onnistut vähentämään roskiin heitettävää ruokaa, kun suunnittelet ostosi etukäteen ja teet ostoslistan. Tutki myös jääkaappisi sisältö säännöllisesti niin tiedät mitä sinulla on.


Muista myös säilyttää ruokasi oikein. Jääkaapin lämpötilan pitäisi olla kahden ja neljän lämpöasteen välillä. Ei ole itsestään selvää, että jokin ruoka olisi tarpeen heittää pois vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt. Tarkista onko ruoka vielä syömäkelpoista!


Toinen hyvä vinkki on pakastaa leipä, jota et aio syödä seuraavana päivänä. Ja pidä «huilipäivä» kaupassa käyntien välillä!


Syö enemmän kasviksia

Käytämme vähemmän energiaa ja resursseja, jos syömme itse maissia, hedelmiä ja kasviksia sen sijaan, että ne menisivät eläinten rehuksi. Lisäksi nämä ovat osa tärkeimpiä ja ravintorikkaimpia ruokiamme.


Itse tuottamasi ruoka on matkannut vähiten. Peruna, porkkana, yrtit, tomaatit, kesäkurpitsa ja sokeriherne ovat niitä, joita on suhteellisen helppo kasvattaa itse kotipihassa.


Toinen hyvä vinkki on hyödyntää sesongin tarjonta. Poimi mustikoita kesällä tai tee sieniretki syksyllä!


Syö kalaa

Kala on mm. hyvä D-vitamiinin, seleenin, jodin ja pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen lähde. Joitakin kalakantoja voi uhata liikakalastus, joten on viisasta valita kalalaatuja, joiden kanta on kestävällä pohjalla.


Esimerkiksi katkaravut, sei, turska ja kolja ovat kestäviä lajeja Marine Stewardship Council-järjestön (MSC) mukaan. MSC on riippumaton järjestö, joka edistää kestävien merenelävien tuotantoa.


Korkealaatuinen kestävällä tavalla tuotettu omega-3

Jos syöt vain vähän rasvaista kalaa VNP suosittelee kalaöljypohjaista päivittäin nautittavaa omega-3 lisää. Jos käytät ravintolisää ota selvää onko se kestävällä tavalla tuotettu.


Pfizer-konsernin osana Vesterålens Naturprodukter on Global Organization for EPA and DHA omega-3s (GOED) jäsen.


GOED koostuu markkinoiden johtavista omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA tuottajista ja toimittajista, ja se asettaa korkeat eettiset ohjeet jäsenilleen. Voit tämän vuoksi olla varma, että kaikki omega-3 tuotteemme ovat korkealaatuisia!


Friend of the Sea-sertifikaatti

Useimmilla omega-3 tuotteillamme on "Friend of the Sea"-sertifikaatti – se on johtava kansainvälinen sertifiointijärjestelmä, jonka tavoitteena on edistää kestävää kalastusta. Me VNP:ssä välitämme ympäristöstä, ja olemme ylpeitä siitä, että Vapaa Kierto-sarja on saanut Friend of the Sea-sertifikaatin!



Lähteet: Regjeringen.no, Naturvernforbundet


PP-CLV-NOR-0183