Ei vain mustikkaa
Ruokaa immuunijärjestelmälle
Syksyllä ja talvella on erityisen tärkeää huolehtia, että immuunijärjestelmä on huipussaan! Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeä ja se edesauttaa osaltaan hyvin toimivaa immuunijärjestelmää. Tässä elintarvikkeita, joilla varmistat immuunijärjestelmän toimintaa!

Ruokaa immuunijärjestelmälle

Ruokaa immuunijärjestelmälle

Syksyllä ja talvella on erityisen tärkeää huolehtia, että immuunijärjestelmä on huipussaan! Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeä ja se edesauttaa osaltaan hyvin toimivaa immuunijärjestelmää. Tässä elintarvikkeita, joilla varmistat immuunijärjestelmän toimintaa!


Rasvainen kala

Yksi ravintoaine, joka edistää kehon immuunijärjestelmää on D-vitamiini, eli "aurinkovitamiini". Lempinimi tulee siitä, että kesällä keho pystyy tuottamaan D-vitamiinia auringosta. Lokakuun ja huhtikuun välillä aurinko menettää osan tehostaan leveysasteillamme ja keho ei pysty tuottamaan riittävästi D-vitamiinia. Sen vuoksi suositeltu päivittäisannos tulisi kattaa ruokavalion avulla.


Ei vain mustikkaa

D-vitamiinia on luonnostaan rasvaisissa kalalajeissa, kuten lohi, taimen, makrilli, silli ja sardiini. Maksa ja muna ovat myös hyviä D-vitamiini lähteitä. Lisäksi joihinkin elintarvikkesiin, kuten voihin, margariineihin, joihinkin ruokaöljyihin ja maitoon on lisätty D-vitamiinia. Kaikki VNP:n omega-3 tuotteet sisältävät D-vitamiinia.


Hedelmät ja vihannekset

C-vitamiini on ehkä se vitamiini, jonka useimmat ihmiset liittävät immuunijärjestelmään. Keho ei pysty tuottamaan C-vitamiinia ja sen vuoksi sitä on saatava ruoasta ja juomasta. Tunnetuin lähde on hedelmät, niistä varsinkin appelsiini ja muut sitrushedelmät. Marjat, kuten mansikka, mustaherukka ja ruusunmarja, sisältävät paljon C-vitamiinia, samoin vihanneksista paprika, parsakaali, nauris, pinaatti ja tomaatti.


Toinen ravintoaine, joka edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa on A-vitamiini. Aivan kuten rasvainen kala, maksa, meijerituotteet ja munat ovat hyviä D-vitamiini lähteitä, ovat ne myös hyviä A-vitamiini lähteitä. Lisäksi hedelmät ja vihannekset, joissa on paljon väriä, kuten porkkana, parsakaali, paprika, kaali ja aprikoosit, sisältävät betakaroteenia, joka muuttuu kehossa A-vitamiiniksi.


Viljatuotteet

Mineraalit sinkki, rauta, foolihappo, seleeni ja kupari edistävät kukin osaltaan immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Mitään näistä mineraaleista ei voi muodostua kehossa ja sen vuoksi ne on saatava ruoasta tai juomasta.


Yhteistä näille mineraaleille on, että niitä esiintyy luonnostaan viljatuotteissa, erityisesti kokojyvätuotteissa. Tumma leipä, täysjyvänäkkileipä ja aamiaissekoitukset ovat näiden tärkeiden mineraalien hyviä lähteitä. Lisäksi liha ja muut eläinperäiset tuotteet sisältävät monia näistä mineraaleista, samoin äyriäiset.