Tämän vuoksi sinun tulisi syödä kalaa useammin!
Tämän vuoksi sinun tulisi syödä kalaa useammin!
Rasvainen kala sisältää tärkeitä omega-3-rasvahappoja, ne ovat hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle. Kala ja merenantimet ovat myöskin hyviä D- ja B12-vitamiinien, proteiinin, seleenin ja jodin lähteitä.

Tämän vuoksi sinun tulisi syöd

Tämän vuoksi sinun tulisi syödä kalaa useammin!


Rasvainen kala sisältää tärkeitä omega-3-rasvahappoja, ne ovat hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle. Kala ja merenantimet ovat myöskin hyviä D- ja B12-vitamiinien, proteiinin, seleenin ja jodin lähteitä.


Tämän vuoksi sinun tulisi syödä kalaa useammin!

Kala ja merenantimet sisältävät ainutlaatuisen yhdistelmän kehon tarvitsemia ravintoaineita. Tämän vuoksi Ravitsemusneuvottelukunta suosittelee syömään kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen.


Yhä useammat syövät kalaa

Kalan kulutus Suomessa on kasvanut tasaisesti, mutta toisaalta kotimaisen kalan osuus kulutuksesta on huomattavasti vähentynyt. Jokainen suomalainen syö kalaa noin 15 kg vuodessa.

Mutta voimme vielä parantaa! Eri väestöryhmistä lapset ja nuoret naiset syövät vähiten merestä peräisin olevaa ruokaa. Tämä on huolestuttavaa, koska juuri kalasta saamme täytettyä tärkeiden ravintoaineiden tarpeen – tärkeää myös lapsille ja nuorille.


Näin paljon pitäisi syödä

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen. Kala on suositeltavaa ravintoa, ja sen käyttöä tulisi lisätä. Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä omega-3-rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde.


Omega-3 sydämelle, aivoille ja näölle

Paras merestä peräisin olevien omega-3-rasvahappojen EPA ja DHA lähde on kala. EPA:lla ja DHA:lla on dokumentoitu vaikutus terveyteen. Vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että nämä tekevät hyvää sydämelle, aivoille ja näölle.


Vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia

Mutta kala ei ole vain merestä peräisin olevien omega-3-rasvahappojen merkityksellinen lähde, se sisältää myös D- ja B12-vitamiinia, seleeniä ja jodia. Lisäksi merenantimet sisältävät paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja ja proteiinia, kun taas hiilihydraattipitoisuus on alhainen. Tyydyttyneen rasvan osuus on myös huomattavasti alhaisempi kuin lihassa.

Yksittäisten ravintoaineiden sisältö vaihtelee kalalajista ja vuodenajasta riippuen. Luonnonvaraisena elävän kalan pyyntipaikalla on merkitystä, kun taas viljellyn kalan rehuseoksen sisältö on erittäin tärkeä.


Kalan D-vitamiini

Kehomme valmistaa D-vitamiinia auringonvalon avulla, mutta meille pohjoisessa asuville D-vitamiinin tarpeen täyttäminen on haasteellista. D-vitamiinia on kuitenkin kalassa ja kalan maksassa.

D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen, ja se on lisäksi tärkeää luuston ja hampaiden kunnon ylläpitämisessä. Lisäksi D-vitamiini on tärkeää lihasten toiminnalle, immuunijärjestelmälle ja solujen jakautumiselle.


Jodin luonnollinen lähde

Kala on jodin paras lähde. Maitotaloustuotteet ovat toinen hyvä jodin lähde, mikäli syöt vain vähän kalaa. Liha, kananmunat, viljat, vihannekset ja hedelmät sisältävät alhaisemman määrän jodia.


Kalan B12-vitamiini

B12-vitamiini on toinen tärkeä ravintoaine, jota on vain kalassa, lihassa, kananmunissa ja maitotaloustuotteissa. B12-vitamiini edistää punasolujen normaalia muodostumista.


Seleeni – tärkeä hivenaine

Seleeni on toinen hivenaine, jonka hyviä lähteitä ruokavaliossamme kalan lisäksi on vain muutamia.

Seleeni edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja suojaa kehon soluja oksidatiiviselta stressiltä. Seleeni edistää myös kilpirauhasen normaalia toimintaa.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat säilyttämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, luuston normaalia toimintaa sekä lihasten normaalia toimintaa.
  • D-vitamiini on osallisena solujen jakautumisessa.


Lähde: kalankasvatus.fi

Ref. PP-FRI-FIN-0022