Arkipäivän ravintolisät
Arkipäivän ravintolisät
Monien arkipäivä on kiireinen ja kamppailemme jakaessamme aikaamme työn, perheen, ystävien ja vapaa-ajanharrastusten kesken. Tämä voi valitettavasti tapahtua ruokavalion kustannuksella yrittäessämme koko ajan löytää oikoteitä saadaksemme ruoan pöytään nopeasti!

Arkipäivän ravintolisät

Arkipäivän ravintolisät


Monien arkipäivä on kiireinen ja kamppailemme jakaessamme aikaamme työn, perheen, ystävien ja vapaa-ajanharrastusten kesken. Tämä voi valitettavasti tapahtua ruokavalion kustannuksella yrittäessämme koko ajan löytää oikoteitä saadaksemme ruoan pöytään nopeasti!


Arkipäivän ravintolisät

Suomalaiset syövät kasviksia monipuolisesti, mutta suosituksiin nähden liian vähän. Miehet syövät kasviksia keskimäärin alle 400 grammaa ja naiset hiukan yli 400 grammaa vuorokaudessa. Alle puolet suomalaisista syö kasviksia suositusten mukaisen määrän (Finravinto 2012). Pro Kalan teettämästä tutkimuksesta (2017) selviää, että vain 30 prosenttia suomalaisista syö kalaa suositusten mukaan, vähintään kaksi kertaa viikossa.


Monet meistä syövät eineksiä, pikaruokaa ja take-away annoksia. On tarpeen muistaa, että ruoka, jonka valmistat itse alusta asti sisältää enemmän niitä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita kehosi tarvitsee – ja vähemmän suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa.


Terveellistä ruokaa pikaisesti

Terveellisen ruoan valmistaminen ei vie kauaa aikaa. Asioi kalatiskillä pari kertaa viikossa ja osta kalafileitä. Laita kala folioon yhdessä suosikkivihannestesi kanssa ja valmista ruoka uunissa, näin saat terveellisen päivällisen vain puolessa tunnissa!


Ruokavaliosi tulisi olla monipuolinen ja sen tulisi sisältää paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, täysjyvätuotteita sekä kalaa, kohtuullisen määrän lihavalmisteita, punaista lihaa, suolaa ja sokeria.


Valitettavasti vain harvat meistä noudattavat ylläolevia suosituksia kaiken aikaa.


Arvioi ruokailutottumuksesi

Jos haluat tietää mitä ravintolisiä sinun tulisi syödä, tulisi sinun arvioida omat ruokailutottumuksesi. Arvioinnin myötä tiedät, saatko joitakin ravintoaineita liian vähän.


Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan kalaa olisi hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen. Kala on suositeltavaa ravintoa, ja sen käyttöä tulisi lisätä. Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä omega-3-rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Jos et syö kalaa, tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä omega-3 lisää kalaöljystä. Jos haluat taata vitamiinien ja kivennäisaineiden tasaisen saannin, voit täydentää ruokavaliotasi vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävällä ravintolisällä. Jos juot vain vähän maitoa tai syöt vain vähän maitotaloustuotteita, tulisi sinun kenties harkita ravintolisää, joka sisältää kalsiumia.


Viranomaisten suositukset

Terveysviranomaiset antavat myös tietyille erityisryhmille kohdennettuja suosituksia liittyen mahdolliseen lisääntyneeseen vitamiinin tai kivennäisaineen tarpeeseen, esim. seuraavien vitamiinien ja kivennäisaineiden käytöstä:


  • D-vitamiini (ikääntyneille ja heille, jotka ulkoilevat vain vähän päivänvalossa, etenkin talvisaikaan)
  • Foolihappo (raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville hedelmällisessä iässä oleville naisille)
  • Rauta (hedelmällisessä iässä oleville naisille kuukautisten vuoksi)


Meren antimista saatavien omega-3-rasvahappojen saannista ei ole virallista suositusta. EU:ssa hyväksyttyjen omega-3:a koskevien terveysväitteiden mukaan päivittäinen EPA- ja DHA-rasvahappojen saanti tulisi olla 250 mg.


Ravintolisien tarve on yksilöllinen ja vaihtelee henkilöittäin. Joka tapauksessa ravintolisien on tarkoitus täydentää ruokavaliota, eli niillä ei tule korvata terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.


Oletko edelleenkin epävarma?

Jos olet arvioinut oman ruokavaliosi suositusten mukaan, mutta jos olet edelleenkin epävarma, voi olla hyvä ottaa asia esille lääkärisi tai ravitsemusneuvojan kanssa.


Ref. PP-EMC-FIN-0025