Elintarvikkeilla
Täytä jääkaappi näillä elintarvikkeilla!
Ne eivät vain maistu hyvältä, ne täyttävät elimistön vitamiineilla, kivennäisaineilla ja omega-3:lla.

Täytä jääkaappi näillä elintar

Täytä jääkaappi näillä elintarvikkeilla!


Ne eivät vain maistu hyvältä, ne täyttävät elimistön vitamiineilla, kivennäisaineilla ja omega-3:lla.


Elintarvikkeilla

Voi olla vaikeaa liikkua neuvojen viidakossa, jossa kerrotaan minkälaiset elintarvikkeet ovat meille terveellisimpiä. Pohjoismaisten ravitsemussuositusten pääsääntö on, että sinun tulisi syödä runsaasti vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja ja linssejä. Myös kala, kasviöljyt, täysviljatuotteet, kevyet maitotaloustuotteet ja liha kuuluvat terveelliseen ruokavalioon. Samanaikaisesti on tärkeää rajoittaa punaisen lihan, prosessoitujen ruokien, sokerin, suolan ja alkoholin käyttöä. Elintarvikkeiden terveyttä edistävien vitamiinien ja kivennäisaineiden pitoisuus vaihtelee. Tässä muutamia elintarvikkeita, joita sinun tulisi kerätä ostoskoriisi.


Rasvainen kala – hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle

Rasvainen kala sisältää paljon omega-3-rasvahappoja, proteiinia sekä A- ja D-vitamiinia, se mm. auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja on hyväksi lihaksille ja luustolle. Omega-3-rasvahapot - EPA ja DHA - ovat erittäin tärkeitä ravintoaineita, jotka auttavat ylläpitämään sydämen, aivojen ja näön normaalia toimintaa. Esimerkiksi makrillisäilykkeet ovat ravintorikkaita, niitä voit laittaa voileivän päälle hyvällä omallatunnolla. Kalaruoka on erityisen terveellistä, mikäli valitset rasvaisia kalalajeja, kuten lohta, makrillia, silliä, taimenta, ruijanpallasta tai sardiinia. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen.


Porkkanaa immuunijärjestelmälle

Porkkanat eivät ole hyviä vain kaneille. Porkkana sisältää paljon kuituja ja vitamiineja, erityisesti karoteenia, joka muuntuu elimistössä A-vitamiiniksi, se auttaa säilyttämään vahvan immuniteetin. Voit syödä porkkanaa raakana tai keitettynä, tai voit valmistaa hyvän porkkanakeiton mausteiden kera, mausteina voit käyttää esimerkiksi kuminaa tai chiliä. Porkkanachipsit ovat paljon terveellisempi vaihtoehto kuin perunalastut. Voit käyttää porkkanaa myös leivontaan!


Mustikka sisältää antosyanosideja

Asiantuntijoiden mukaan emme syö riittävästi marjoja. Mutta marjat, kuten mustikka, ovat hyväksi elimistölle ja terveydelle. Jääkaapissasi tulisi siis olla marjoja. Mustikan aktiivisia ainesosia kutsutaan antosyanosideiksi ja flavonoideiksi, ne mm. antavat mustikalle sen sinisen värin. Tuoreita mustikoita voi käyttää hedelmäsalaateissa, aamiaisella tai smoothieissa. On olemassa myös mustikkauutetta sisältäviä ravintolisiä. Argus on VNP:n ravintolisä, se on ollut jo kauan yksi suosituimmista tuotteistamme.


Paprika – sisältää paljon C-vitamiinia

Päivän C-vitamiinin tarpeen kattamiseen tarvitaan vain viisi paprikan rengasta. Laita paprikaa voileivälle, pizzan päällysteeksi, salaattiin, leikkaa siitä siivuja ja syö dipin kanssa tai valmista ruoaksi täytetyt paprikat. C-vitamiini on tärkeää ihon sidekudoksille, rustoille, luustolle ja hampaille. Lisäksi useimmat liittävät C-vitamiinin immuunijärjestelmään. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä esimerkiksi täysjyvätuotteista. Ravitsemussuositusten mukaan 14-75 vuotiaiden tulisi saada päivittäin suunnilleen 75 mg C-vitamiinia ruokavaliosta. Raskaana olevien saantisuositus on 85 mg ja imettävien äitien 100 mg.



Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat säilyttämään sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.

Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.

D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.

C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista, se on tärkeää iholle, hampaille sekä rustojen ja luuston normaalille toiminnalle.

A- ja C-vitamiini auttavat ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.


Lähteet: Nordisk Kostholdsråd, Nordiska näringsrekommendationer 2012 (NNR 2012).


PP-EMC-FIN-0002