Terveellisiä trendejä, joita kannattaa kokeilla!
Terveellisiä trendejä, joita kannattaa kokeilla!
Ruokavalioon ja terveyteen liittyviä uusia suuntauksia julkaistaan koko ajan. Kaikki eivät lyö itseään läpi, mutta tässä sinulle joitakin hyviä ruokavalioon liittyviä vinkkejä.

Terveellisiä trendejä, joita

Terveellisiä trendejä, joita kannattaa kokeilla!


Ruokavalioon ja terveyteen liittyviä uusia suuntauksia julkaistaan koko ajan. Kaikki eivät lyö itseään läpi, mutta tässä sinulle joitakin hyviä ruokavalioon liittyviä vinkkejä.


Terveellisiä trendejä, joita kannattaa kokeilla!

Kaikki uusi on jännittävää, ja terveyteen sekä terveelliseen ruokavalioon liittyviä uusia suuntauksia tulee julki koko ajan, ja niistä tulee suosittuja. Mutta kaikki trendit, joista tulee ”hitti”, eivät ole välttämättä yhtä tehokkaita. Annamme sinulle hyviä vinkkejä trendeistä, joita kannattaa kokeilla.


Omega-3:a sisältävät chia-siemenet

Chia on peräisin latinalaisesta Amerikasta, ja atsteekit viljelivät sitä jo ennen espanjalaista aikaa, jolloin se oli yhtä tärkeä osa ruokavaliota kuin maissi. Nimi voidaan kääntää sanalla ”öljyinen”, se tulee todennäköisesti siitä, että chia-siemen sisältää proteiinin ja kivennäisaineiden lisäksi suuria määriä sekä omega-3- että omega-6-rasvahappoja.


Voit murskata chia-siemenet tai syödä ne kokonaisina. Käytä siemeniä aamupuurossa, jogurtissa tai ripottele niitä salaatin päälle. Voit itse asiassa korvata kananmunat leivonnaisissa murskatuilla chia-siemenillä. Sekoita 2-3 rkl chia-siemeniä ja 2,5 dl vettä. Anna seoksen tekeytyä 15 minuuttia. Seos korvaa kananmunan leivonnaisissa.


EU:n mukaan chian-siementen päivittäisen saannin yläraja on 15 grammaa.


Enemmän vitamiinipitoisia vihanneksia ruokavalioon

Ruokavalio on viimeisinä vuosikymmeninä kehittynyt myönteiseen suuntaan. Vihannesten ja hedelmien kulutus on kasvanut huomattavasti ajan mittaan, ja sokerin kulutus on vähentynyt. 2000-luvulla vihannesten, hedelmien ja marjojen kulutus on lisääntynyt noin 20 prosenttiyksiköllä.


Ympäristö ja kestävä kehitys ovat yhä tärkeämpiä tekijöitä ruokavaliossamme. ”Lihaton maanantai” on lisännyt suosiotaan. Maailmanlaajuinen lihantuotannon vähentäminen on erittäin tehokas tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä.


Vihannekset, pavut ja viljatuotteet ovat nousseet keskeisempään osaan. Myös pikaruokaketjut ovat tuoneet valikoimiinsa enemmän kasvisruokia.


Ruokaa ja vihanneksia suoraan kotiovelle

Kotiin toimitettu ruoka lisää suosiotaan kaiken aikaa. Yhä laajemmalti ruokaostokset voi tilata suoraan kotiin, kaikkea luomuruoasta ja –raaka-aineista, hedelmiin, vihanneksiin ja päivittäistavaroihin. Ruokalähetykset toimitetaan suoraan kotiovellesi, tai voit noutaa ne jostakin lähialueesi jakelupisteestä.


Kotiin toimitettavilla ruokalähetyksillä et säästä vain aikaa, kun sinun ei tarvitse viettää aikaasi kaupassa, voit saada uutta inspiraatiota, ja kenties sinun tarvitsee heittää vähemmän ruokaa roskiin.


Kasvisruoka

Myös kasvisruokavalio on trendibarometrin mukaan nousussa. Kasvisravintoloita avataan enenevässä määrin, ja voit tilata kotiin vegaaneille suunnattuja ruokalähetyksiä. Jotkut valitsevat kasvisruoan terveyden vuoksi, kun taas osa ympäristön- ja eläintensuojelun vuoksi.


Erityisesti nuoret valitsevat kasvisruokavalion, ja kasvisruoan kysyntä on kasvanut.


Ruokavalio koostuu vihanneksista, hedelmistä, viljasta, soijaa sisältävistä tuotteista, siemenistä, pähkinöistä, linsseistä ja pavuista. Vegaanisen ruokavalion valitessasi sinun tulee kuitenkin tiedostaa mitä syöt ja mitä ravintoaineita on tarpeen saada ravintolisistä, koska esim. D- ja B12-vitamiinin, jodin, merenlähteistä peräisin olevan omega-3:n ja kalsiumin riittävä saanti ruokavaliosta voi olla haasteellista.


Ruokavalion muuttaminen kokonaan vegaaniseksi voi olla monelle hieman liian raju haaste, mutta kasvisruoan syöminen muutamana päivänä viikossa onnistuu useimmilta melko helposti. Ehkä löydät sekä uusia makuja että herkullisia ruokia.


Lähde: Greteroede.no, Helsedirektoratet


Ref. PP-FRI-FIN-0021