Terveellistä ja hyvää grillistä!
Terveellistä ja hyvää grillistä!
Makkarat ja hampurilaiset päätyvät usein grilliin. Mutta liharuoalle on myös monia hyviä terveellisiä vaihtoehtoja.

Terveellistä ja hyvää grillist

Terveellistä ja hyvää grillistä!


Makkarat ja hampurilaiset päätyvät usein grilliin. Mutta liharuoalle on myös monia hyviä terveellisiä vaihtoehtoja.


Terveellistä ja hyvää grillistä!

Grillisesonki lähestyy. Jos haluat ajatella terveyttäsi, et välttämättä halua laittaa grilliin liian usein rasvaisia ribsejä tai pekonimakkaraa. Mutta älä anna tämän estää grillin sytyttämistä – on nimittäin paljon terveellistä ja hyvää, jota voit grillata kesällä!


Kalaa grilliin

Kala on terveellistä vuoden ympäri. Ja kala, esim. lohi, taimen ja makrilli ovat hyväksi sinulle, koska ne sisältävät omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia.


Omega-3:n vaikutuksista on tehty yli 10 000 tieteellistä tutkimusta. Suurin osa tutkimuksista on positiivisia, ja tutkimukset osoittavat selvän yhteyden omega-3:n saannin ja sydämen, aivojen ja näön hyvän terveyden välillä.


Toinen tärkeä syy, miksi meidän tulisi syödä enemmän kalaa, on se, että rasvahappojen saannissa voi syntyä epätasapaino, ja saamme liikaa omega-6:tta suhteessa omega-3:een. Nykypäivän ruokavaliossa ei nimittäin ole haastetta saada riittävästi omega-6-rasvahappoja. Pikemminkin päinvastoin, koska omega-6 pitoisuus on noussut useissa elintarvikkeissa, kuten lihassa, kananmunissa ja maitotaloustuotteissa.


Omega-6:n ja omega-3:n saannin tulisi olla tasapainossa, koska omega-6 ”kilpailee” omega-3:n kanssa kehon solujen tilasta.


Nykypäivänä länsimaisessa ruokavaliossa omega-6:n ja omega-3:n suhde on välillä 10:1 ja 20:1. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme jopa 20 kertaa enemmän omega-6:tta kuin omega-3:a. Suositeltu suhde on 5:1.


Rasvainen kala soveltuu hyvin grilliin. Annospalat lohesta, taimenesta tai makrillista voidaan laittaa suoraan grilliin. Tai pakkaa kala folioon yhdessä suosikkivihannestesi kanssa. Kalasta valmistetut grillivartaat maistuvat sekä aikuisille että lapsille. Jotkut haluavat ostaa grillauksessa käyttämänsä kalan tutulta kalastajalta tai suoraan kalastusalukselta.


Vitamiinipitoisia vihanneksia grilliin

Grillatut vihannekset ovat erittäin hyviä. Valmista grillivartaita vihanneksista, kuten paprika, sipuli, sienet, kesäkurpitsa ja pienet perunat. Sekä avokado että parsa maistuvat herkulliselta grillattuna.


Voit esimerkiksi sekoittaa grillatut vihannekset couscousin kanssa salaattiin. Ne maistuvat hyvin myös pizzan täytteenä – tai valmista tähteiksi jääneistä vihanneksista keitto seuraavana päivänä.


Terveellisiä lisäkkeitä

Valmiit grilliruoan lisäkkeet, kuten perunasalaatti ja erilaiset kastikkeet sisältävät usein paljon epäterveellistä rasvaa. Terveellisempi vaihtoehto on valmistaa ne itse.


Hyvä marinadi, jossa on esim. inkivääriä ja chiliä tai hunajaa ja valkosipulia tuo esiin merenelävien hyvän maun. Myös mausteinen salsa on hyvä vaihtoehto. Valmista lohelle herkullinen mangosalsa, jossa mausteena korianteria, limeä ja chiliä.


Terveellisen itse valmistetun kastikkeen valmistat mm. kermaviilistä tai jogurtista. Mausta sitruunalla, suolalla ja pippurilla, tai mausteilla sekä yrteillä, jotka sopivat grillatun ruoan mausteeksi.


Jos haluat valmistaa terveellisemmän perunasalaatin, voit esim. käyttää merisuolassa keitettyjä uusia perunoita, jotka on grillattu ja sekoitettu kastikkeeseen, joka sisältää oliiviöljyä, ruohosipulia tai kevätsipulia, suolaa, pippuria ja sitruunaa. Voit lisätä myös tuoreita yrttejä.


Lähteet: godfisk.no, coop, Nettavisen, ABS Nyheter, frukt.no


Ref. PP-CLV-NOR-0278