Terveellistä ja herkullista naposteltavaa talveen
Terveellistä ja herkullista naposteltavaa talveen
Kun ulkona on kylmää ja pimeää, haluamme usein herkutella jollain naposteltavalla. On helppo turvautua suklaaseen! Mutta on olemassa vaihtoehtoja, jotka ovat sekä maukkaita, että hyväksi terveydelle.

Terveellistä ja herkullista...

Terveellistä ja herkullista naposteltavaa talveen


Kun ulkona on kylmää ja pimeää, haluamme usein herkutella jollain naposteltavalla. On helppo turvautua suklaaseen! Mutta on olemassa vaihtoehtoja, jotka ovat sekä maukkaita, että hyväksi terveydelle.


Terveellistä ja herkullista naposteltavaa talveen

Mustikka

Mustikka sisältää hyviä ravintoaineita, kuten E- ja C-vitamiinia sekä foolihappoa.


E-vitamiini auttaa suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä, kun taas C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja lisää raudan imeytymistä muista elintarvikkeista. Foolihappo auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta, kun taas ravintokuitu on hyväksi ruoansulatukselle.


Herkuttele mustikkasmoothiella muutaman kerran viikossa, tai sekoita blenderissä hieman inkivääriä, jogurttia ja jäisiä mustikoita, saat erittäin maukkaan mustikkajogurtin. Ihanaa nautiskelua talvella!


Mustikkapannukakut maistuvat sekä aamupalalla että päivällisellä. Jos valmistat ne täysjyväjauhoista ja kaurahiutaleista, niin voit herkutella hyvällä omallatunnolla.


Terveellisempiä naposteltavia

Jos mielesi tekee jotain hyvää, on hyvä tietää mitkä ovat terveellisimpiä naposteltavia. Esimerkiksi popcorneissa on vähemmän kaloreita kuin perunalastuissa.


Jos valitset vihanneksia, ja valmistat kevyen kastikkeen kermaviilistä tai jogurtista, saat paljon hyviä vitamiineja ja kivennäisaineita.


Toinen hyvä vinkki on tortillat, ne maistuvat herkulliselle itse valmistetun guacamolen kanssa.


Päihitä makean nälkä

Hedelmäsalaatti jogurtin tai hunajan kanssa on hyvä vaihtoehto, jos haluat tyydyttää makean nälkäsi.


Tai leikkaa omenasta siivuja ja kokeile niitä kanelilla maustettuna! Yksinkertaista ja yllättävän herkullista. Kuten myöskin kanelilla maustetut banaanit rusinoiden kera.


Yksi maukas vinkki on lämmin maito inkiväärin ja sitruunan kanssa, mausteena hieman hunajaa. Tästä vaihtoehdosta saat myös hyviä ravintoaineita, kuten proteiinia, jodia ja kalsiumia.


Lähde: godt.no, frukt.no, vektklubb.no


Ref. PP-FRI-NOR-0359