C-vitamiini – hyväksi immuniteetille
C-vitamiini – hyväksi immuniteetille
Suuri osa ihmisistä on elänyt lapsuudesta saakka siinä uskomuksessa, että appelsiini sisältää C-vitamiinia ja se on tärkeää immuunijärjestelmälle. Pitääkö tämä paikkansa? Ja kuinka paljon C-vitamiinia tulisi saada? Tässä kaikki mitä sinun tarvitsee tietää C-vitamiinista.

C-vitamiini – hyväksi immunite

C-vitamiini – hyväksi immuniteetille


Suuri osa ihmisistä on elänyt lapsuudesta saakka siinä uskomuksessa, että appelsiini sisältää C-vitamiinia ja se on tärkeää immuunijärjestelmälle. Pitääkö tämä paikkansa? Ja kuinka paljon C-vitamiinia tulisi saada? Tässä kaikki mitä sinun tarvitsee tietää C-vitamiinista.


C-vitamiini – hyväksi immuniteetille

Mille se on hyväksi?

C-vitamiini, kutsutaan myös nimellä askorbiinihappo, kuuluu vesiliukoisten vitamiinien joukkoon. C-vitamiinin pääasiallinen tehtävä on toimia elimistön kollageenin tuotannon koentsyyminä (apuaineena). Kollageeni on proteiini, jota on elimistössä mm. kudoksissa, verisuonissa, rustoissa ja luustossa.


C-vitamiini suojaa soluja oksidatiiviselta stressiltä, on hyväksi immuunijärjestelmälle ja sitä tarvitaan energiatason ylläpitoon.


Lisäksi C-vitamiini edistää raudan imeytymistä elimistöön. Ruoka-annoksen koostumus vaikuttaa raudan imeytymiseen ja sen hyödyntäminen lisääntyy, mikäli ruokavalio sisältää runsaasti C-vitamiinia, lihaa tai kalaa.


Immuniteetille, rustoille ja luustolle

C-vitamiini

  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
  • auttaa suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä.
  • edistää normaalia kollageenin tuotantoa, se on tärkeää rustojen, luuston, verisuonten, ihon, hampaiden ja ienten normaalille kunnolle.
  • lisää raudan imeytymistä elimistöön.
  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Kuinka paljon C-vitamiinia tulisi saada?

Elimistö ei pysty tuottamaan C-vitamiinia, ja sitä tulee saada ruoasta ja juomasta. Monet eläimet voivat tuottaa C-vitamiinia glukoosista ja galaktoosista, mutta ihmiset eivät pysty sitä tuottamaan. Meiltä nimittäin puuttuu entsyymi, jota tarvitaan tässä prosessissa.

C-vitamiinin tärkeimmät luonnolliset lähteet:


  • Hedelmät. Eritoten appelsiini, sitruuna ja lime. Myös kiivi on hyvä lähde.
  • Marjat, kuten mansikka, mustaherukat, lakat ja ruusunmarjat.
  • Vihannekset, kuten paprika, parsakaali, nauris, pinaatti ja tomaatti.
  • Jotkut yrtit, kuten persilja.

Näin ollen pitää paikkansa lapsuudessa opittu asia, että appelsiinit sisältävät paljon C-vitamiinia ja C-vitamiini on hyväksi immuniteetille!


Lähteet:

Helsedirektoratet; Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.
Livsmedelsverket