Nyt on aika nauttia D-vitamiinia
Nyt on aika nauttia D-vitamiinia
Nyt kun vuoden pimein aika on käsillä, voi tärkeän D-vitamiinin saanti olla liian vähäistä - auringonvalon vähäisestä määrästä johtuen. D-vitamiini edesauttaa kalsiumin imeytymistä elimistöön ja pitää luustomme vahvana.

Nyt on aika nauttia...

Nyt on aika nauttia D-vitamiinia


Nyt kun vuoden pimein aika on käsillä, voi tärkeän D-vitamiinin saanti olla liian vähäistä - auringonvalon vähäisestä määrästä johtuen. D-vitamiini edesauttaa kalsiumin imeytymistä elimistöön ja pitää luustomme vahvana.


Nyt on aika nauttia D-vitamiinia

D-vitamiinia muodostuu ihossa ihon altistuessa auringonvalolle. Mikäli asut aurinkoisilla leveysasteilla, saatat saada riittävästi D-vitamiinia pelkästään olemalla ulkona riittävän paljon.


Täällä pohjoisessa kamppailemme kuitenkin siitä saammeko talvikautena riittävästi D-vitamiinia. Tällöin on tärkeää huolehtia D-vitamiinin riittävästä saannista muiden lähteiden avulla.


D-vitamiinia kalasta

Auringonvalon lisäksi voimme saada D-vitamiinia D-vitamiinipitoisesta ravinnosta tai ravintolisästä. Pohjoismaisen ruokavalion tärkeimmät D-vitamiinin lähteet ovat kala ja D-vitaminoidut maitotuotteet ja rasvalevitteet.


Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen.


Suomessa suositellaan, että nestemäiset maitotuotteet ja rasvalevitteet täydennetään D-vitamiinilla. Tällä halutaan auttaa takaamaan riittävä D-vitamiinin päivittäissaanti.


D-vitamiinia ja omega-3:a ravintolisästä

Mikäli et syö kalaa tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä lisää omega-3 sisältävästä kalaöljystä.


Suomessa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan (2014) antama D-vitamiinin päivittäissuositus on 10 µg vuorokaudessa 2-74 vuotiaille. 2–18-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 7,5 μg vuorokaudessa. Raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan D-vitamiinilisää 10 μg vuorokaudessa ympäri vuoden. 75-vuotiaasta lähtien suositellaan D-vitamiinilisää 20 μg vuorokaudessa ympäri vuoden. Pienempää D-vitamiinilisäannosta (10 μg vuorokaudessa) voidaan suositella, jos käytetään säännöllisesti paljon vitaminoituja maitovalmisteita, ravintorasvoja ja/tai kalaa. Silloin, kun ei käytetä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa 2-3 kertaa viikossa, suositellaan myös 18-74-vuotiaille 10 µg D-vitamiinilisää vuoden pimeimpänä aikana (loka-maaliskuussa).


Kaikki Vapaa Kierto tuotteet sisältävät D-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja. Jos otat kolme kapselia päivässä, saat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia sen lisäksi mitä saat nauttimastasi ruoasta. Samalla saat terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Voidaksemme tarjota mahdollisimman laajan tuotevalikoiman on Vapaa Kierto sarjassa kolme eri omega-3 tuotetta: Omega-3, Flex ja Plus.


Lähteet: Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.


  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään normaalin luuston.
  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään lihasten normaalin toiminnan.
  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.


Ref. PP-FRI-FIN-0087