Tämä vuoksi antosyaaneja
Tämän vuoksi antosyaaneja
Monet hedelmät ja kasvikset sisältävät paljon antosyaaneja. Tietyissä marjoissa antosyaaneja on erityisen paljon.

Tämän vuoksi antosyaaneja

Tämän vuoksi antosyaaneja


Monet hedelmät ja kasvikset sisältävät paljon antosyaaneja. Tietyissä marjoissa antosyaaneja on erityisen paljon.


Tämä vuoksi antosyaaneja

Hedelmät ja kasvikset sisältävät mm. vitamiineja, kivennäisaineita ja antosyaani-väriaineita. Näistä esim. C- ja E-vitamiinit auttavat suojaamaan soluja haitalliselta hapettumisstressiltä (oksidatiiviselta stressiltä), ja nämä sekä monet muut vitamiinit ja kivennäisaineet tulisi saada ravinnosta.


Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan meidän tulisi syödä runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyvävalmisteita ja muita elintarvikkeita. Nämä sisältävät lukuisia erilaisia polyfenoleja – mm. flavonoideja (kuten antosyaaneja), sekä karotenoideja.


Antosyaanien saannista ei kuitenkaan ole olemassa konkreettista suositusannosta, mutta voi olla hyvä tietää mitkä elintarvikkeet sisältävät antosyaaneja erityisen paljon. Näitä elintarvikkeita voi sisällyttää ruokavalioonsa.


Eri kasvisten ja hedelmien antosyaanipitoisuudessa voi olla hyvin suuria eroja. Esim. monissa maustekasveissa on korkeampi antosyaanipitoisuus kuin monissa hedelmissä ja kasviksissa. Jopa joissakin marjoissa on korkeampi pitoisuus kuin hedelmissä ja kasviksissa.


Yllättävää

Jotkin elintarvikkeet, jotka sisältävät paljon antosyaaneja voivat olla yllättäviä. Sekä viini, tee, kahvi ja tumma suklaa nimittäin kuuluvat tähän ryhmään.


Kahvissa on korkea polyfenolipitoisuus. Tumma suklaa, jossa on korkea kaakaopitoisuus sisältää antosyaaneja. Tämä on varmaankin hyvä uutinen meille, jotka ajattelemme elämän olevan vähän parempaa suklaan kera.


Jopa ruusunmarjat, saksanpähkinät ja auringonkukansiemenet sisältävät paljon antosyaaneja.


Mustikka ja lehtikaali

Hedelmissä ja kasviksissa on paljon valinnan varaa. Syö tummanvihreitä kasviksia, erityisesti parsakaalia, pinaattia ja lehtikaalia. Myös punakaali, chili, punajuuret ja inkivääri ovat hyviä antosyaanien lähteitä. Samoin sitrushedelmät, viinirypäleet, luumut, ananas, taatelit ja kiwi sisältävät paljon antosyaaneja.


Marjoista kannattaa herkutella mustikoilla, karhunvatukoilla, viinimarjoilla, puolukoilla ja mansikoilla.


Argus mustikkauutteella

On myös olemassa ravintolisiä. Argus on ravintolisä, joka sisältää mustikkauutetta ja se on ollut yksi suosituimmista tuotteistamme. Argus mustikkauutteella sisältää vitamiineja ja kivennäisaineita.


Argus sisältää mustikkauutteen lisäksi myös luteiinia, joka on karotenoidiperheeseen kuuluva pigmentti. Samaan tapaan kuin antosyaanit antavat värin mustikalle, niin luteiini antaa keltaisen värin esimerkiksi samettikukalle.


Argus sisältää myös A-vitamiinia ja sinkkiä, jotka auttavat säilyttämään näön normaalina. Argus sisältää myös seleeniä, se edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä E-vitamiinia, se auttaa suojaamaan soluja oksidatiiviselta stressiltä.


Lähteet: Helsedirektoratet, Forskning.no, Universitet i Oslo


Ref. PP-STX-FIN-0013