Tärkeä tietää vitamiineista
Tärkeä tietää vitamiineista
Tiedätkö mitä vitamiinit ovat, ja miksi ne ovat niin tärkeitä elimistölle?

Tärkeä tietää vitamiineista

Tärkeä tietää vitamiineista


Tiedätkö mitä vitamiinit ovat, ja miksi ne ovat niin tärkeitä elimistölle?


Tärkeä tietää vitamiineista

Vitamiinit ovat ravintoaineita, joita tarvitaan pieninä määrinä useissa elimistön prosesseissa.


Elimistö tarvitsee vitamiineja mm. lihasten, luuston, ihon ja limakalvojen rakentumiseen ja ylläpitämiseen. Myös hiilihydraattien, rasvan ja proteiinien muuntaminen energiaksi on vitamiineista riippuvainen. Lisäksi jotkin vitamiinit ovat mukana immuunijärjestelmän normaalin toiminnan ylläpitämisessä.


Vitamiineja tulee saada elimistöön pääasiallisesti ruokavalion kautta, koska elimistö itse pystyy tuottamaan vain muutamia vitamiineja. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme riippuvaisia ruokavaliosta saatavista vitamiineista. D-vitamiinia voi kuitenkin muodostua ihossa auringonvalon vaikutuksesta, ja suolistobakteerit voivat tuottaa K-vitamiinia.


Kahdenlaisia vitamiineja

Vitamiinien rakenteet ja toiminnot ovat erilaisia, ja ne käyttäytyvät eri tavalla elimistössä. B- ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia, kun taas A-, D-, E- ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia.


Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön, mikä voi johtaa yliannostukseen, mikäli niitä saa liikaa.


Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu elimistöön samalla tavalla. Ne poistuvat elimistöstä nopeasti, tämän vuoksi yliannostuksen riski on pieni.


Kaikkiaan vitamiineja tunnetaan 13 kappaletta.


Terveellinen ja monipuolinen ravinto

Suurin osa meistä saa riittävästi vitamiineja, mikäli syömme terveellisesti ja monipuolisesti, paljon hedelmiä ja vihanneksia. Jos haluat taata vitamiinien ja kivennäisaineiden riittävän saannin, voit täydentää ruokavaliotasi vitamiineja sisältävällä ravintolisällä.


Paras tapa lähestyä ruokavaliota hyvän terveyden ylläpitämiseksi on valita järkevästi elintarvikkeita, erityisen paljon hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita, palkokasveja ja kalaa.


Hyviä vitamiinien lähteitä

Voi olla hyvä tietää, missä elintarvikkeissa on erityisen paljon vitamiineja.


Hyviä B-vitamiinin lähteitä ovat mm. naudanliha, kala, maksa, viljat ja maito. Foolihappo on B-vitamiini, sitä on paljon vihreissä vihanneksissa, kuten pinaatissa.


C-vitamiinin tärkein lähde on hedelmät ja vihannekset.


Rasvainen kala ja margariini ovat harvoja D-vitamiinin lähteitä. Monet haluavat käyttää myös omega-3:a ja D-vitamiinia sisältävää ravintolisää päivittäisen ruokavalion lisänä.


Rasvainen kala ja maksa sisältävät A-vitamiinia, kuten myöskin kananmunat ja maitotaloustuotteet. Porkkana, parsakaali ja paprika sisältävät beetakaroteenia, elimistö muuntaa sen A-vitamiiniksi.


Margariini, pähkinät, kananmuna, täysjyvätuotteet ja rasvaiset kasvikset, kuten avokado, sisältävät E-vitamiinia.


Suolistomme tuottaa suuria määriä K-vitamiinia, ja huolehtii siitä, että suurin osa K-vitamiinin päivittäisestä tarpeesta täyttyy. Lisäksi vihreät kasvikset, kuten salaatti, parsakaali ja pinaatti ovat hyviä K-vitamiinin lähteitä.


Ref. PP-CLV-NOR-0281