Tärkeää tietoa vitamiineista
Tärkeää tietoa vitamiineista
Tiedätkö mitä vitamiinit ovat ja miksi ne ovat niin tärkeitä kehollemme?

Tärkeää tietoa vitamiineista

Tärkeää tietoa vitamiineista


Tiedätkö mitä vitamiinit ovat ja miksi ne ovat niin tärkeitä kehollemme?


Tärkeää tietoa vitamiineista

Vitamiinit ovat ravintoaineita, joita tarvitaan pienissä määrin useisiin kehossa tapahtuviin prosesseihin. Keho tarvitsee vitamiineja esim. lihasten muodostumiseen ja niiden ylläpitämiseen. Myös luusto, iho ja limakalvot tarvitsevat vitamiineja. Hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinin muuntaminen energiaksi on vitamiineista riippuvainen. Lisäksi jotkin vitamiinit edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.


Vitamiinit tulisi pääosin saada ruokavaliosta koska keho pystyy muodostamaan vain muutamia vitamiineja. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme riippuvaisia ruokavaliosta saatavista vitamiineista. D-vitamiinia toki muodostuu ihossa sen altistuessa auringonvalolle ja suoliston bakteerit voivat muodostaa K-vitamiinia.


Vitamiinien kaksi eri ryhmää

Eri vitamiineilla on erilainen rakenne ja eri toiminnot, ja ne käyttäytyvät kehossa eri tavalla. B- ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia kun taas A-, D-, E- ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia.


Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat kehoon, tämä voi johtaa liikasaantiin.


Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu samalla tavalla. Vesiliukoiset vitamiinit huuhtoutuvat nopeasti pois kehosta. Tämän vuoksi riski näiden vitamiinien liikasaantiin on pienempi.


Kaikkiaan tunnemme 13 vitamiinia.


Terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio

Jos ruokavaliosi on terveellinen ja tasapainoinen, ja se sisältää paljon hedelmiä ja kasviksia, niin saat riittävästi vitamiineja. Jos haluat taata vitamiinien ja kivennäisaineiden tasaisen saannin, voit täydentää ruokavaliotasi eri vitamiineja sisältävällä ravintolisällä.


Paras lähestymistapa ruokavalioon hyvän terveyden ylläpitämiseksi on tehdä viisaita valintoja elintarvikkeiden välillä. Valitse erityisen runsaasti hedelmiä, kasviksia, täysjyvätuotteita, palkokasveja ja kalaa.


Hyviä vitamiinien lähteitä

Meidän on hyvä tietää mitkä elintarvikkeet ovat erityisen vitamiinipitoisia.


B-vitamiinin hyviä lähteitä ovat naudanliha, kala, maksa, täysjyvä ja maito. Foolihappo on B-vitamiini, sitä on runsaasti tummanvihreissä lehtivihanneksissa kuten pinaatissa.


C-vitamiinin tärkeimpiä lähteitä ovat hedelmät ja kasvikset.


Mm. rasvainen kala ja vitaminoidut maitotaloustuotteet ovat D-vitamiinin lähteitä. Monet valitsevat myös omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia sisältävän ravintolisän täydentääkseen päivittäistä ruokavaliota.


Rasvainen kala ja maksa sisältävät A-vitamiinia kuten myöskin kananmunat ja maitotaloustuotteet. Porkkanat, parsakaali ja paprika sisältävät beetakaroteenia, keho muuntaa sen A-vitamiiniksi.


E-vitamiinia on kasvisöljyissä, margariinissa, pähkinöissä, kananmunissa, täysjyvätuotteissa ja rasvaisissa kasviksissa, esimerkiksi avokadossa.


Suolistomme tuottaa K-vitamiinia ja pitää huolen siitä, että päivittäinen tarve täyttyy. Lisäksi vihreät kasvikset kuten salaatti, parsakaali ja pinaatti ovat hyviä K-vitamiinin lähteitä.



Lähteet: Livsmedelsverket, Norsk Helseinformatikk, forskning.no