Tietoa D-vitamiinista
Tietoa D-vitamiinista
Ravintoaineena D-vitamiini on omassa luokassaan. D-vitamiini on nimittäin hormoni, jota elimistösi muodostaa ihon altistuessa auringon ultraviolettisäteilylle (UVB). D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Tämä tarkoittaa sitä, että D-vitamiini, jota saat ruoasta tai ravintolisästä tai elimistösi auringonsäteilystä muodostama D-vitamiini voi varastoitua rajallisen ajan elimistön rasvakerrokseen myöhemmin käytettäväksi.

Tietoa D-vitamiinista

Tietoa D-vitamiinista


Ravintoaineena D-vitamiini on omassa luokassaan. D-vitamiini on nimittäin hormoni, jota elimistösi muodostaa ihon altistuessa auringon ultraviolettisäteilylle (UVB). D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Tämä tarkoittaa sitä, että D-vitamiini, jota saat ruoasta tai ravintolisästä tai elimistösi auringonsäteilystä muodostama D-vitamiini voi varastoitua rajallisen ajan elimistön rasvakerrokseen myöhemmin käytettäväksi.


Tietoa D-vitamiinista

D-vitamiinin hyödyt

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä elimistöön. D-vitamiini myös edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja lihasten normaalia toimintaa.


Kuinka paljon tarvitset D-vitamiinia?

Terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille ja yli 2-vuotiaille lapsille 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Tämä koskee myös imeväisiä, raskaana olevia ja imettäviä äitejä. Yli 75-vuotiaiden suositusannos on 20 mikrogrammaa.


Miten saat riittävästi D-vitamiinia?

Voit saada D-vitamiinia oleskelemalla auringossa, syömällä rasvaista kalaa tai ravintolisää. Voimakas auringonvalo laukaisee ihon D-vitamiinin tuotannon. Tämän jälkeen maksa, munuaiset ja solut muuntavat D-vitamiinin aktiivisimpaan muotoon; nimittän D3-vitamiiniksi.


Useat tekijät vaikuttavat elimistön D-vitamiinin tasoon:

1. Jos suojaat ihosi vaatteilla auringossa ollessa tai käytät aurinkosuojaa, jonka suojakerroin on 8 tai enemmän. Aurinkosuoja nimittäin vähentää tehokkaasti UVB-säteilyn vaikutusta.

2. Ihosi väri. Tumma iho sisältää enemmän melaniinia, se on aine, joka rajoittaa ihon D-vitamiinin tuotantoa ihon altistuessa auringolle.

3. Asuinpaikkasi. Pohjoisilla leveysasteilla auringonsäteily ei ole riittävän voimakasta loka-huhtikuun välillä, jotta elimistö voisi muodostaa D-vitamiinia riittäviä määriä.

4. Jos olet ylipainoinen. Elimistö varastoi D-vitamiinia rasvakudokseen. Ironista kyllä, elimistön rasvakudos sitoo D-vitamiinin itseensä ja siksi vitamiini ei päädy luuston ja muiden tärkeiden toimintojen käyttöön. Mitä enemmän elimistössä on rasvaa, sitä vähemmän D-vitamiinia on saatavilla luustoon ja muihin elimistön toimintoihin.

5. Ikäsi. Ikääntyessäsi elimistön kyky muodostaa D-vitamiinia pienenee. Ikääntyneet ja vähän ulkona oleskelevat voivat saada liian vähän D-vitamiinia.


D-vitamiinia ruoasta ja ravintolisästä

D-vitamiinin pääasiallisia lähteitä ovat rasvainen kala, kuten lohi, makrilli ja silli sekä maksa ja kananmunat. Maitotaloustuotteisiin on lisätty D-vitamiinia. Täyttääksesi päivittäisen D-vitamiinin tarpeen ruoakavaliosta voit:


Syödä noin 107 grammaa lohta (10 mikrogrammaa)

Syödä kaksi keitettyä kananmunaa, 45 grammaa savustettua lohta, 20 grammaa voita tai voit juoda 3 lasia kevytmaitoa (10,5 mikrogrammaa)

Syödä kaksi annosta makrillia tomaattikastikkeessa, 30 grammaa graavilohta, 15 grammaa voita (10 mikrogrammaa)

Myös ravintolisä on yksi vaihtoehto, jolla voit varmistaa D-vitamiinin päivittäisen suositusannoksen.

Kaikki Vesterålens Naturprodukterin omega-3 tuotteet sisältävät D-vitamiinia. Jos syöt 3 Vapaa Kierto Omega-3 kapselia päivässä, saat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia sen lisäksi mitä saat nauttimastasi ruoasta.



Lähde:

Caltrate: Vitamin D - What You Need to Know