Näistä huonoista tavoista sinun tulisi päästä eroon
Näistä huonoista tavoista sinun tulisi päästä eroon
Kun tiedostaa huonot tapansa, sen helpompi on päästä niistä eroon. Seuraavassa muutamia esimerkkejä yleisimmistä ansoista.

Näistä huonoista tavoista...

Näistä huonoista tavoista sinun tulisi päästä eroon


Kun tiedostaa huonot tapansa, sen helpompi on päästä niistä eroon. Seuraavassa muutamia esimerkkejä yleisimmistä ansoista.


Näistä huonoista tavoista sinun tulisi päästä eroon

Jotkin tavat ovat huonompia kuin toiset. Erityisesti niistä, jotka liittyvät epäterveelliseen elämään, tulisi päästä eroon. Mutta aina ei ole yhtä helppoa muuttaa tapoja, joihin olet tottunut jo useamman vuoden ajan.


Lisäksi huonot tottumukset liittyvät johonkin muuhun asiaan. Esimerkiksi monet haluavat syödä karkkia tai perunalastuja televisiota katsoessaan.

Usein näiden tapojen muuttaminen ei ole niin helppoa kuin luulemme!


Aamupalan väliin jättäminen

Monet tietävät, että aamupala on päivän tärkein ateria. Yhtä monet jättävät sen väliin. Käydään kiivasta keskustelua siitä, onko se todellakin tärkein ateria, mutta suuri osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että aamupala on ehdottomasti tärkein. Aamupala valmistaa meidät sekä fyysisesti että psyykkisesti päivään.


On todistettu mm., että säännöllisesti aamupalan syövät oppilaat eivät ole tunneilla yliaktiivisia, heillä on vähemmän poissaoloja, ja he saavat parempia arvosanoja kuin oppilaat, jotka eivät syö aamupalaa. Monien mielestä aamupalan syöminen aamulla ohjaa parempiin ateriointitapoihin myös päivän kuluessa.


Jos haluat muutosta, kannattaa aamupalaan varata aikaa, niin voit nauttia hauskasta ja miellyttävästä päivän aloituksesta. Jos suunnittelet aamupalan jo edeltävänä iltana, ja tarvittaessa jopa valmistat sen jääkaappiin, on helpompi muuttaa tapaa.


Houkutteleva aamupala voi myös lisätä ruokahalua aamulla. Hyvä ja terveellinen aamupalavalinta voi olla esimerkiksi kananmuna ja savulohi – saat sekä proteiinia että omega-3-rasvahappoja.


Muita hyviä vaihtoehtoja voi olla luonnonjogurtti itse valmistetun myslin ja vitamiineja sekä kivennäisaineita sisältävien hedelmien sekä marjojen kanssa, tai miksi et tekisi edeltävänä iltana aamupalasmoothien valmiiksi jääkaappiin.


Istuminen

Suurin osa meistä istuu tavattoman paljon päivän aikana, sekä työssä että kotona. Yksi huono tapa, johon monet lankeavat on se, että emme saa itseämme liikkeelle joko konttorituolista tai sohvalta. Liikkuminen ehkäisee monia terveysongelmia ja antaa meille energiaa.


Viranomaisten suositukset fyysisen aktiivisuuden osalta suosittelevat lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden vähentävän päivittäisessä elämässä paikallaan istumista. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulisi ujuttaa enemmän aktiivisuutta päiväämme.


Helppo tapa lisätä liikuntaa on joko kävellä tai pyöräillä töihin – tai mahdollisesti joukkoliikenteen pysäkille. Hissin sijaan ota portaiden kävely tavaksesi ja mene kävellen kauppaan. Käy lounastauon aikana pienellä kävelylenkillä. Myös kevyttä taukojumppaa suositellaan kerran tunnissa.


Tullessasi kotiin työpäivän päätteeksi, päätä että sohvalla loikoilun sijaan teet pienen muutoksen: tee iltalenkki, puuhastele puutarhassa, ilmoittaudu uuteen liikuntaharrastukseen.


Yhden tavan muuttaminen voi lisäksi johtaa useamman huonon tavan katoamiseen, kuten perunalastujen syöminen televisiota katsellessa.


Kalorien laskeminen

Oletko yksi heistä, joiden paino heittelehtii koko ajan muutamalla kilolla, ja niin aloitatkin kalorien laskemisen, mutta luovut siitä hetken kuluttua, kun paino ei laskekaan?


Mikäli haluat laihtua pysyvästi, asiantuntijoiden mukaan kalorien laskeminen ei ole paras tapa. Kyse on nimittäin oikean ruoan valitsemisesta. Jos kalorien saanti on liian vähäinen, elimistö käy säästöliekillä, ja tärkeiden ravintoaineiden saanti voi häiriintyä.


Lisäksi vain harvat jaksavat laskea kaloreita jatkuvasti.


Esimerkiksi vihanneksia voit syödä suuria määriä, niissä on vähän kaloreita. Tämän vuoksi kaikkien pääaterioiden tulisi sisältää vihanneksia. Terveellistä rasvaa sisältävistä elintarvikkeista saadaan pidempään kestävä kylläisyydentunne.


Mikäli lasket kaloreita ja syöt vain vähän päivän aikana, on helpompi tehdä epäterveellisiä valintoja ja syödä liikaa, kun nälkä ottaa yliotteen. Vaihda ruokatarvikkeet mieluummin terveellisempiin – esimerkiksi valitsemalla kevyempi jauheliha, juusto jne.


Koko päivä sisätiloissa

Ulkoilu jää usein pois kiireisessä arkipäivässä. Mutta jos saat liian vähän päivänvaloa, se voi vaikuttaa terveyteen ja mielialaan.


Useat meistä viettävät päivän aikana liian paljon aikaa sisätiloissa, joissa on huono ilma. Tällöin sekä keskittyminen että luova ajattelu voivat olla tipotiessään. Kun lähdemme ulos, mieli kevenee ja mieliala nousee.


Meidän pohjoismaalaisten ongelma on, että saamme liian vähän auringonvaloa syksyn ja talven aikana, ja muina vuodenaikoina monet meistä viettävät liian vähän aikaa ulkona.


Tanskalainen tutkimus osoitti, että ulkona työskentelevien mieliala on parempi kuin heidän, jotka työskentelevät sisätiloissa. Lisäksi skotlantilaiset tutkimustulokset osoittivat, että luonnossa juoksevilla, pyöräilevillä tai kävelylenkkejä tekevillä on pienempi riski sairastua masennukseen kuin heillä, jotka harrastavat liikuntaa sisätiloissa.


Liian vähäinen uni

Nykyään keskitytään terveysasioihin, mutta yksi suurimmista ongelmista on riittävän unen saanti. Mutta unella voi olla suuri vaikutus yleiseen terveydentilaan.


Yksi huonon unen syistä on stressaava elämäntapa sekä huonot rutiinit nukkumaan valmistauduttaessa. Tämän vuoksi on tärkeä käsitellä elämän haasteet ja ongelmat muuna aikana kuin nukkumaan mentäessä.


Ota tavaksesi herätä suunnilleen samaan aikaan sekä arkipäivisin että viikonloppuisin. Huolehdi, että makuuhuone on pimeä, ja sopivan lämmin. Vältä myös raskaita aterioita ja älä mene nälkäisenä nukkumaan.


Tärkeintä on kuunnella kehoasi, ja levätä silloin kun siihen on tarve – näin tasoitat tietä hyvälle yöunelle.



Ref. PP-FRI-NOR-0406