Nauti elämästä syksyllä
Nauti elämästä syksyllä
Syksyn ei tarvitse olla raskasta aikaa, ei keholle eikä sielulle. Jos teet muutamia pieniä parannuksia arkipäivään, voi kohdata syksyn terveempänä ja iloisempana.

Nauti elämästä syksyllä

Nauti elämästä syksyllä


Syksyn ei tarvitse olla raskasta aikaa, ei keholle eikä sielulle. Jos teet muutamia pieniä parannuksia arkipäivään, voi kohdata syksyn terveempänä ja iloisempana.


Nauti elämästä syksyllä

Useiden mieliala laskee, kun kesä on ohi ja syksyn pimeys saapuu. Yhtäkkiä on vaikeampaa nousta sängystä ylös, meistä tulee passiivisempia, ja mielellämme loikoilemme sohvalla illan tullessa.


Mutta parantaaksesi mielialaa ja energiatasoa voit myös itse tehdä paljon. Annamme sinulle vinkkejä terveeseen ja mukavaan syksyyn.


Pimeys tekee hyvää unelle!

Pimeämmät illat voivat todellakin olla hyväksi! Nukahtaminen kesällä voi useille olla vaikeampaa. Mutta syksyllä illat pimenevät aikaisemmin, ja tuolloin nukahtaminen on yleensä helpompaa. Lisäksi monet nukkuvat syvempää unta, kun makuuhuone on kunnolla pimennetty.


Aivan kuten ruoka ja liikunta, myös uni on tärkeää kehon ja aivojen toimintaa ajatellen. Unesta saamme energiaa, joka auttaa meitä toimimaan paremmin jokapäiväisessä elämässä.


Huolehdi D-vitamiinin saannista!

Auringonvalon puutteesta johtuen saamme talvikuukausien aikana täällä pohjoisessa vähemmän D-vitamiinia. Siksi onkin tärkeää huolehtia siitä, että saamme riittävästi D-vitamiinia muista lähteistä.


Auringonvalon lisäksi voimme saada D-vitamiinia D-vitamiinipitoisesta ravinnosta tai ravintolisästä. Tärkeimmät D-vitamiinin lähteet ovat rasvainen kala ja margariinit, joihin on lisätty D-vitamiinia.


Jos et syö rasvaista kalaa, tai syöt sitä vain vähän, VNP suosittelee päivittäistä, kalasta peräisin olevaa omega-3 ravintolisää. Kaikki Vapaa Kierto-tuotteet sisältävät D-vitamiinia ja omega-3:a. Jos nautit kolme kapselia päivässä, saat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia sen lisäksi mitä saat nauttimastasi ruoasta. Lisäksi saat tärkeitä omega-3-rasvahappoja.


Pidä itsesi liikkeessä

Säännöllisestä fyysisestä aktiivisuudesta saat hyötyjä jokapäiväiseen elämääsi ja liikunnalla on useita myönteisiä vaikutuksia sekä kehoon että mielialaan, sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna.


Jos olet hyvässä kunnossa, tarvitset vähemmän energiaa eri aktiviteeteissa, ja jaksat suorittaa enemmän asioita päivittäisessä elämässäsi.


Joten sohvalla löhöily voi kääntyä itseään vastaan. Valitse liikuntamuoto, josta pidät – ja sinun on helpompi lähteä liikkeelle. Lopulta voit nauttia sekä kehon että mielen hyvinvoinnista.


Mene ulos

Liiku ulkona. Raitis ilma ja päivänvalo nostavat mielialaa. Katsele ympärillesi – syksyn värit ovat upeita. Voit nauttia monista kauniista hetkistä luonnossa tähän vuodenaikaan, kunhan vaan saat itsesi liikkeelle ja ulos – mielellään metsään. Tällaiset retket ravitsevat sielua!


Miellyttävien kokemusten aika

Syksy on konserttien, uusien elokuvien jne aikaa. Vietä aikaa rakkaidesi kanssa. Jännittävät kulttuuriset kokemukset yhdessä muiden kanssa nostavat aivan varmasti mielialaa.

Tai miksi et kutsuisi ystäviä kotiteatteriisi – tai miksi et alkaisi seurata jotain uutta tv-sarjaa tai podcastia, kun tuuli vinkuu nurkissa, ja sataa kaatamalla.


Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja päivittäin


Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla 250 mg DHA-rasvahappoja päivittäin.


PP-FRI-NOR-0425