Terveenä syksyyn!
Terveenä syksyyn!
On helppo käpertyä sohvan nurkkaan pimeinä ja sateisina syysiltoina. Tällöin tulee usein laitettua terveelliset ruokailu- ja liikuntatavat taka-alalle. Annamme vinkkejä kuinka voit välttää nämä ansat.

Terveenä syksyyn

Terveenä syksyyn!


On helppo käpertyä sohvan nurkkaan pimeinä ja sateisina syysiltoina. Tällöin tulee usein laitettua terveelliset ruokailu- ja liikuntatavat taka-alalle. Annamme vinkkejä kuinka voit välttää nämä ansat.


Terveenä syksyyn!

Syksyinen sää ja pimeät illat saavat usein meidät pysymään sisällä ja nauttimaan elokuvasta tai TV-sarjoista, ja ehkä syömään jotain hyvää. Menetämme motivaatiomme terveellisten tapojen jatkamiseen ja aktiivisuustaso laskee, koska emme jaksa lähteä ulos.

Mutta nauttimisen voi yhdistää aivan hyvin terveellisiin elämäntapoihin! Annamme sinulle vinkkejä.


«Perunalastut» täynnä terveellisiä ravintoaineita

Syksyllä on paljon valinnanvaraa. Miksi et itse tekisi perunalastuja, joita voit nauttia lempituolissasi? Ne ovat sekä herkullisia että terveellisiä, kunhan valmistat ne uunissa! Ne ovat myös halpoja!

Voit käyttää useimpia juureksia, kuten punajuuria, bataattia ja porkkanaa, kurpitsaa, palsternakkaa ja nauriita, joita muuten kutsutaan pohjoisen appelsiiniksi niiden korkean C-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Tarvitset perunankuorimaveitsen tai juustohöylän tehdessäsi juureslastuja. Laita uunipellille leivinpaperi, voitele se öljyllä ja laita juuressiivut pellille. Sitten käytät vain mielikuvitustasi ja kokeile eri mausteita, ripottele mausteet lastuille. Lämmitä uuni 120-150°C asteeseen ja paista noin 15 minuuttia. Seuraa tarkoin lastujen paistumista, koska ne voivat palaa nopeastikin. Laita lastut ritilän päällä olevalle leivinpaperille tai vastaavalle. Kun lastut jäähtyvät, ne jähmettyvät ja tulevat rapeiksi.


Marjat ovat terveellisiä naposteltavia

Vältä makeisten pitämistä kaapeissasi. On helppo langeta johonkin hyvään tämän tästä, jos sinulla on herkkuja kaapeissasi. Herkkujen sijaan täytä kaappisi hedelmillä ja marjoilla.

Esimerkiksi tänä vuonna metsissä on paljon mustikoita. Monet ovatkin käyneet poimimassa marjoja sankoihinsa. Mustikka maistuu hyvälle välipalana esim. vaniljarahkan kanssa. Tai tee ihana mustikkasmoothie mustikasta, banaanista, luonnonjogurtista, lisää teelusikallinen hunajaa.

Mustikan erityisiä ainesosia kutsutaan antosyanosideiksi ja flavonoideiksi, ne mm. antavat mustikalle sen sinisen värin.


D-vitamiinia syksyn auringosta

Vähäisempi auringonvalo tarkoittaa sitä, että aivosi tuottavat enemmän melatoniini hormonia, joka voi tehdä sinut uneliaaksi. Luonto tarjoaa syksyllä kauniita värejä – jos ulkoilet syysauringon paistaessa, et tule sitä katumaan! Kehosi saa hieman kaivattua valoa ja D-vitamiinia.

Lyhyt ulkoilu päivänvalossa lounastauolla voi tehdä ihmeitä. Lisäksi säännöllinen liikunta estää elämäntapasairauksia ja sillä on positiivinen vaikutus mielialaan.

Jos epäröit saatko riittävästi D-vitamiinia syksyllä, on rasvainen kala kuten lohi ja makrilli hyviä D-vitamiinin lähteitä. Jos haluat enemmän «aurinkovitamiinia», voi D-vitamiinia sisältävä omega-3-ravintolisä olla hyvä vaihtoehto. Kaikki VNP:n Vapaa Kierto-tuotteet sisältävät omega-3:a ja D-vitamiinia.


Nautiskelu on muutakin kuin ruokaa

Muista että kotona oleilu ja nauttiminen ei aina tarvitse merkitä ruokaa. Kuuntele musiikkia, josta pidät. Sytytä kynttilöitä ja lue hyviä kirjoja tai viikkolehtiä. Ota lämmin kylpy tai kokeile itse tekemääsi kasvonaamiota. Valitse kaupasta ihania, uusia teelaatuja ja nautiskele niiden parissa.

Jos olet näppärä käsistäsi, voit aloittaa käsityöprojekteja – neulomista, virkkaamista, ompelua ja vanhojen huonekalujen entisöintiä.

Toivotamme sinulle ihanaa ja tervettä syksyä!

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä kehossa, ja auttaa ylläpitämään lihasten normaalia toimintaa sekä luuston normaalia kuntoa. C-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja vähentää väsymystä ja uupumusta. C- ja D-vitamiini edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.


PP-CLV-NOR-0203