Talvi
Terveysvinkkejä talven kylmyyteen
Täällä pohjoisessa kylmyys ja pimeys voivat vaikuttaa terveyteemme. Tässä kuusi terveyteen liittyvää vinkkiä talven kylmiin kuukausiin.

Terveysvinkkejä talven kylmyyt

Terveysvinkkejä talven kylmyyteen


Täällä pohjoisessa kylmyys ja pimeys voivat vaikuttaa terveyteemme. Tässä kuusi terveyteen liittyvää vinkkiä talven kylmiin kuukausiin.


Talvi


Saatko tarpeeksi D-vitamiinia?

Ensimmäinen asia meille talven pimeyden keskellä asuville on huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista.


D-vitamiini on tärkeä vitamiini, jota tarvitsemme kalsiumin ja fosfaatin imeytymisessä, ne ovat tärkeitä vahvalle luustolle ja hampaille. Lisäksi D-vitamiini on välttämätöntä immuunijärjestelmän optimaaliselle toiminnalle.


Vuoden kesäpuoliskon aikana saamme D-vitamiinia auringosta, koska keho muodostaa D-vitamiinia auringon altistuessa auringon UV-säteille. Muuna aikana auringon säteily on kuitenkin liian heikkoa, ja keho ei pysty tuottamaan riittävästi D-vitamiinia – lisäksi keho on usein vaatteiden peitossa.


Jos syöt kalaa, kananmunia ja ruokaa, johon on lisätty D-vitamiinia – esimerkiksi maitoa ja erilaisia rasvaseoksia – saat D-vitamiinia. Mutta monien on järkevää käyttää D-vitamiinia sisältävää ravintolisää.


Suojaudu vilustumiselta

Talvi on vilustumis- ja influenssakautta. Vilustumiseen ei valitettavasti ole parannuskeinoa, mutta estääksesi tartunnan, on pitää yllä hyvä käsihygienia. Etenkin ennen ruokailua.


Liikunta on toinen avainsana. Tutkimus, joka on julkaistu vuonna 2010 British Journal of Sports Medicine1 julkaisussa nimittäin osoittaa, että liikunta voi lyhentää vilustumisen kestoa.


Tutkimukseen osallistui yli 1000 henkilöä, iältään 18-85 vuotta. Tutkimus osoitti, että liikunnallisesti aktiivisten henkilöiden vilustumisen kesto oli suunnilleen puolet verrattuna henkilöihin, jotka eivät liikkuneet aktiivisesti.


Lisäksi tutkijat havaitsivat, että fyysisesti aktiiviset henkilöt kärsivät lievemmistä infektioista kuin muut.


Nuku riittävästi

Toisessa tutkimuksessa, joka julkaistiin Yhdysvaltain lääketieteellisessä lehdessä – Archives of Internal Medicine – tutkijat havaitsivat, että nukkumiseen käytetyllä ajalla on merkittävä vaikutus immuunijärjestelmään.


Jos unen tehokkuus on alle 92%, on sinulla 5,5 kertainen riski vilustua, kuin jos unen tehokkuus on 98 % tai enemmän.


Ulkoile päivänvalossa

Monet tuntevat itsensä väsyneiksi ja uupuneiksi talven aikaan täällä pohjoisessa. Asialle voi olla luonnollinen selitys. Vähäisempi auringonvalon määrä itse asiassaa vaikuttaa siihen, että aivosi tuottavat enemmän melatoniini hormonia, joka voi tehdä sinut uniseksi.


Tämän vuoksi hyvä vinkki on saada päivänvaloa ulkona niin paljon kuin mahdollista. Jo hyvinkin lyhyt lenkki lounaalla voi vaikuttaa suuresti.


Syö enemmän ravinteikkaita vihanneksia

Talvella meidän tulisi olla erityisen tarkkaavaisia siitä, että syömme riittävästi ravinteikkaita vihanneksia. C-, A- ja B6-vitamiinit sekä foolihappo ovat keholle tärkeitä vitamiineja, ne auttavat suojaamaan viruksia ja bakteereita vastaan edistämällä immuunijärjestelmän hyvää toimintaa.


Näitä ravintoaineita sisältäviä vihanneksia ovat esimerkiksi porkkanat, pinaatti, kaali, punajuuri, persilja ja palsternakka.


Mutta monet taistelevat saadakseen riittävästi vihreää jokapäiväisessä elämässään. Jos tämä tuntuu sinusta vaikealta, kokeile ”häivyttää” ne ruokaan. Esimerkiksi pinaattia voit helposti lisätä smoothiehin, pannukakkuihin ja kalaruokiin. Ja porkkanaraaste on hyvää esimerkiksi leivonnaisissa, perunamuusissa ja riisissä.


Ole sosiaalinen

Talvi ei vaikuta ainoastaan fyysiseen terveyteen. Jotkut meistä tuntevat olevansa vähemmän energisiä ja mielialan olevan huonompi talven pimeydessä.


Uskotaan, että 5-10 prosenttia henkilöistä, jotka asuvat pitkän talven maissa, kärsivät kausiluonteisista mielialahäiriöistä – tai jota usein kutsumme syysmasennukseksi. Nämä luvut ovat kuitenkin epävarmoja. Useimmat huomaavat, että mieliala on korkeampi ja uni on virkistävämpää, sekä herääminen helpompaa valoisana vuodenaikana.


Talven pimeydessä mielialaa voi nostaa yhdessäolo muiden kanssa. Erityisesti rakkaiden kanssa olemisesta saat tyydytystä. Käy kahviloissa, harrasta ja huolehdi hyvistä ystävyyssuhteista myös talvikuukausien aikana.


Lähteet: NHI, gymgrossisten, NRK ja VG.


PP-FRI-NOR-0478