Treenaa ulkona
Treenaa ulkona!
Vihdoin kevään ihana sää on täällä. On hienoa olla ulkona. Vaikka aurinko paistaa ulkona, monet meistä kuitenkin valitsevat hikoilun kuntokeskusten sisätiloissa. Annamme sinulle vinkkejä ja inspiraatiota ulkoilmassa tapahtuvien treenaushetkien lisäämiseen.

Treenaa ulkona!


Vihdoin kevään ihana sää on täällä. On hienoa olla ulkona. Vaikka aurinko paistaa ulkona, monet meistä kuitenkin valitsevat hikoilun kuntokeskusten sisätiloissa. Annamme sinulle vinkkejä ja inspiraatiota ulkoilmassa tapahtuvien treenaushetkien lisäämiseen.


Treenaa ulkona

Kevät on jälleen täällä pitkine, valoisine päivineen, vihreine puineen ja mukavine lämpötiloineen. On siis mukavaa treenata ulkona. Ja se on helpompaa kuin ehkä luuletkaan! Juoksulenkit eivät nimittäin ole ainoa, mitä voi tehdä ulkona.


Treenaa silloin kun haluat

Yksi ulkona treenauksen etuja on, että voit treenata silloin kun haluat, etkä ole riippuvainen kuntokeskuksen tiettyyn aikaan tapahtuvista liikuntahetkistä. Näin myös aloittamisen kynnys on alhaisempi. Tarvitset vain itsesi ja treenausvaatteet.

Monet valitsevat juoksun, mutta jos et pidä juoksusta, on rivakkatahtinen lenkki hyvää treeniä. Jos käytät kävelysauvoja, saat lisäksi treeniä käsivarsillesi. Keväällä ja kesällä tehty lenkki rehevässä ja vihreässä metsässä lintujen laulaessa tekee hyvää sekä keholle että sielulle.

Pyöräily ja rullaluistelu ovat muita hyviä vaihtoehtoja lenkkeilyyn – mutta muista kypärä!

Hyötyliikunta – eli kävely, pyöräily tai lenkkeily työhön – on lisäksi hieno tapa ujuttaa liikuntaa jokapäiväiseen elämään.


Voimaharjoittelu ulkona

Useat tutkimukset ovat tarkastelleet luonnollisessa ympäristössä tapahtuvaa fyysistä aktiivisuutta verrattuna sisätiloissa tapahtuvaan aktiivisuuteen. Tutkijat ovat tarkastelleet henkistä ja fyysistä hyvinvointia, elämänlaatua ja motivaatiota.

Environmental Science and Technologyn julkaisemassa tutkimuksessa tutkijat päättelivät, että luonnollisessa ympäristössä tapahtuva treenaaminen nostaa mielialaa ja vaikuttaa hyvinvointiin enemmän kuin sisällä tapahtuva treenaaminen.

Ulkona tapahtuva treeni virkisti, nosti energisyyttä ja positiivista mielialaa, mutta myös vähensi jännittyneisyyttä, vihan tunnetta ja masentuneisuutta. Tutkimuksen mukaan osallistujat ilmoittivat myös ilon ja onnellisuuden tunteen lisääntyneen ulkona tapahtuvan liikunnan ansiosta. Tulosten mukaan oli myös todennäköisempää, että he jatkavat harjoittelua.


Ref. PP-CLV-NOR-0297