Omega-3 on aina hyvä idea!
Omega-3 on aina hyvä idea!
Se mitä syöt ja juot vaikuttaa terveyteen, vain harvat epäilevät sitä. Tärkeää sydämesi hyvinvoinnin kannalta on ymmärtää, miksi omega-3 on aina hyvä idea. Tässä on 5 faktaa terveellisistä rasvahapoista!

Omega-3 on aina hyvä idea

Omega-3 on aina hyvä idea!


Se mitä syöt ja juot vaikuttaa terveyteen, vain harvat epäilevät sitä. Tärkeää sydämesi hyvinvoinnin kannalta on ymmärtää, miksi omega-3 on aina hyvä idea. Tässä on 5 faktaa terveellisistä rasvahapoista!


Omega-3 on aina hyvä idea!

Osa rasvoista on terveellisiä!

FAKTA: Osa rasvoista on terveellisiä!

Kuulet varmaan usein kerrottavan, että syömme aivan liian paljon rasvaista ruokaa. Mutta monet meistä, sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa, eivät saa tarpeeksi terveellistä rasvaa. Terveellisten omega-3-rasvahappojen riittävä määrä on tärkeää sydämelle.



Omega-3-rasvahappoja on useita

FAKTA: Omega-3-rasvahappoja on useita

Olet takuuvarmasti tietoinen siitä, että omega-3 on terveellistä. Mutta tiesitkö sen, että on olemassa useita erilaisia omega-3-rasvahappoja? Tärkeimmät 3 rasvahappoa ovat EPA, DHA ja ALA. ALA on peräisin kasvikunnasta, sitä löytyy muun muassa pellavan- ja chiansiemenistä. EPA- ja DHA-rasvahappoja saat pääasiassa rasvaisesta kalasta ja muista merenelävistä.



Omega-3 edistää sydämen terveyttä

FAKTA: Omega-3 edistää sydämen terveyttä

Elimistösi pystyy tuottamaan jonkin verran pitkäketjuisia EPA-ja DHA-rasvahappoja mikäli saat ALA-rasvahappoa, mutta vain rajallisia määriä. Sen takia sinun tulisi saada EPA ja DHA täydennystä kalasta ja äyriäisistä, tai ravintolisistä. Säännöllinen terveellisten omega-3-rasvahappojen lisäys ruokavaliossa on hyväksi sydämelle.



Merenelävien syöminen ei ole ainoa tapa saada omega-3:a

FAKTA: Merenelävien syöminen ei ole ainoa tapa saada omega-3:a

Jos et syö rasvaista kalaa säännöllisesti, voit saada elimistöösi terveellisiä omega-3- rasvahappoja syömällä ravintolisiä tai elintarvikkeita, joihin on lisätty omega-3:a. Omega-3 kapseleiden ja kalanmaksaöljyn lisäksi on olemassa leipää, kaviaaria, maksapasteijaa, voita ja jogurttia, joihin on lisätty terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Tarkista tuoteseloste ja varmista, että valitset ravintolisän tai elintarvikkeen, joka sisältää EPA- ja DHA-rasvahappoja.



Tutkimukset osoittavat, että omega-3 on hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle

FAKTA: Tutkimukset osoittavat, että omega-3 on hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle

Omega-3 on yksi ravintoaineista, jota on eniten tutkittu. Itse asiassa on olemassa niinkin monta kuin 27 000 julkaistua tutkimusta omega-3:sta. Vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että pitkäketjuiset rasvahapot EPA ja DHA ovat hyväksi sydämelle, aivoille ja näölle.



  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA auttaa ylläpitämään aivojen ja näön toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.


Lähteet:
GOED Omega 3
European Food Safety Authority (EFSA)



Ref. PP-FRI-NOR-0290