Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä
Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä!
Omega-3-rasvahapoilla on positiivinen vaikutus terveyteen, ethän siis unohda päivittäistä Vapaa Kierto Omega-3 annostasi, myöskään kesällä!

Syö Vapaa Kierto Omega-3:a...

Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä!


Omega-3-rasvahapoilla on positiivinen vaikutus terveyteen, ethän siis unohda päivittäistä Vapaa Kierto Omega-3 annostasi, myöskään kesällä!


Syö Vapaa Kierto Omega-3:a myös kesällä

D-vitamiini on terveellistä myös kesällä

D-vitamiinia muodostuu ihossa sen saadessa auringonvaloa. Mikäli saamme auringonvaloa liian vähän, ravinnosta saatava D-vitamiini on tärkeää, jotta D-vitamiinitaso säilyy hyvänä. Erinomaisia D-vitamiinin lähteitä ovat esim. rasvainen kala, sekä ravintolisät ja elintarvikkeet, joihin on lisätty D-vitamiinia.


D-vitamiinitasosi saattaa olla alhainen, jos:


1. Auringossa oleillessasi suojaat itsesi vaatteilla tai käytät aurinkosuojavoidetta.


2. Sinulla on tumma iho. Tummempi iho nimittäin sisältää melaniinia, ainetta, joka vähentää ihon D-vitamiinin tuotantoa, kun se altistuu auringonsäteille.


3. Elät alueella, joka on yli 20 leveysasteen päässä päiväntasaajasta. Auringonvalo meidän leveysasteillamme ei ole riittävän voimakas, jotta keho pystyisi tuottamaan riittävästi D-vitamiinia lokakuun ja huhtikuun välillä.


4. Elät alueella, jossa on paljon saasteita, ne estävät auringon UVB-säteitä.


5. Olet ylipainoinen. Kehomme varastoi D-vitamiinin rasvakerrokseen. Ironista kyllä, liika rasva houkuttelee D-vitamiineja itseensä ja näin ollen vitamiinit eivät ole luuston ja muiden tärkeiden toimintojen käytettävissä. Mitä enemmän kehossa on rasvaa, sitä vähemmän D-vitamiinia on saatavilla kehon muihin toimintoihin.


6. Ikä. Ikääntyessä kehon kyky tuottaa D-vitamiinia auringonvalon vaikutuksesta vähenee.


7. Olet pieni lapsi. Vaikkakin iho voi valmistaa D-vitamiinia auringonvalosta, tarvitsevat lapset täydennystä tämän vitamiinin saantiin. Terveysviranomaisten suositusten mukaisesti alle 2-vuotiaiden lasten tulisi saada 10 µg D-vitamiinia päivittäin D-vitamiinivalmisteesta, esim. tippojen muodossa.


Suomalaisten ravitsemussuositusten (2014) mukaan aikuisten ja lasten tulisi nauttia 10 µg D-vitamiinia päivittäin. Sama suositus koskee raskaana olevia ja imettäviä äitejä. Yli 75-vuotiaiden päivittäinen saantisuositus nousee 20 µg. Suositus on sama läpi vuoden.


Ref. PP-FRI-FIN-0080