Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta
Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta
Kaikki rasva ei ole epäterveellistä! Itse asiassa on olemassa rasvahappoja, joita tarvitaan elimistön tärkeisiin toimintoihin – erityisesti sydämen, aivojen ja näön. Omega-3 on yksi näistä rasvahapoista.

Tämä sinun tulisi tietää...

Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta


Kaikki rasva ei ole epäterveellistä! Itse asiassa on olemassa rasvahappoja, joita tarvitaan elimistön tärkeisiin toimintoihin – erityisesti sydämen, aivojen ja näön. Omega-3 on yksi näistä rasvahapoista.


Tämä sinun tulisi tietää omega-3:sta

Monet luulevat, että rasva on pahin vihollinen painonhallinnassa. Mutta rasvan poistaminen kokonaan ruokavaliosta ei ole terveellistä. Rasvoilla on useita tärkeitä tehtäviä elimistössä ja osa rasvahapoista on välttämättömiä. Se tarkoittaa, että niitä on saatava ruokavaliosta.


Omega-3-rasvahapot kuuluvat näihin terveellisiin rasvoihin – erityisesti EPA:lla ja DHA:lla on suuri merkitys sydämen, aivojen ja näön toiminnassa.


Lisäksi solumme tarvitsevat omega-3:a solukalvojen rakentamiseen. Omega-3:n saanti on tärkeää solujen optimaalisen toiminnan kannalta, omega-3 auttaa tukemaan elimistömme tuhansien toimintojen valvomista.


Tutkimus

Omega-3-rasvahappojen sydämeen, aivoihin ja näköön kohdistuvista terveysvaikutuksista julkaistaan uusia tutkimustuloksia tasaisin väliajoin. Tutkimustulokset osoittavat omega-3-rasvahappojen terveysvaikutukset elimistön tärkeisiin toimintoihin. Tutkimukset osoittavat, että ravintolisien ja paljon omega-3-rasvahappoja sisältävien elintarvikkeiden syönti voi auttaa ylläpitämään sydämen, aivojen ja näön terveyttä.


Sydän

Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat sydämesi solujen rakenteellisia komponentteja, ja opimme kaiken aikaa niiden sydämeen kohdistuvista terveysvaikutuksista. Terveellisen ruokavalion osana omega-3-rasvahapot voivat auttaa parantamaan veren triglyseriditasoa.


Aivot

Samalla tavoin kuin kalsium on tärkeää lujan luuston ylläpitämisessä, on omega-3-rasvahappo DHA tärkeää aivojen normaalin toiminnan ylläpitämisessä. Aivot koostuvat suurelta osin DHA-rasvahapoista, ja ne auttavat aivojen terveyden tukemisessa.


Näkö

Omega-3-rasvahappo DHA auttaa säilyttämään näön terveyttä väestön aikuistuessa. DHA on nimittäin tärkeä verkkokalvon osa ja auttaa säilyttämään näön normaalia toimintaa.


Hyviä lähteitä

Tavallisimmat EPA:n ja DHA:n lähteet ovat lohi, tonnikala, turskan maksa, sardiinit ja makrillit, kuten myöskin omega-3 ravintolisät. Yleinen harhakäsitys on, että kala on omega-3-rasvahappojen alkuperäinen lähde, mutta itse asiassa alkuperäinen lähde on kalan ravintoketjun mikrolevät, niiden ansiosta kalassa on paljon EPA- ja DHA-rasvahappoja.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA auttavat ylläpitämään veren normaalia triglyseriditasoa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 2 grammaa DHA:ta yhdessä EPA:n kanssa. EPA- ja DHA-rasvahappojen päivittäinen saanti ei saa ylittää viittä grammaa.


Lähde: Global Organization for EPA and DHA Omega 3s (GOED)


Ref. PP-FRI-NOR-0355