Omega-3 on terveellistä vuoden ympäri
Omega-3 on terveellistä vuoden ympäri!
Elimistösi pystyy muuntamaan vain pieniä määriä omega-3:a EPA:ksi ja DHA:ksi, tämän vuoksi sitä tulee saada ruokavaliosta vuoden ympäri. Ethän siis unohda syödä päivittäistä omega-3-rasvahappoannostasi –EPA ja DHA – myös kesällä!

Omega-3 on terveellistä...

Omega-3 on terveellistä vuoden ympäri!


Elimistösi pystyy muuntamaan vain pieniä määriä omega-3:a EPA:ksi ja DHA:ksi, tämän vuoksi sitä tulee saada ruokavaliosta vuoden ympäri. Ethän siis unohda syödä päivittäistä omega-3-rasvahappoannostasi –EPA ja DHA – myös kesällä!


Omega-3 on terveellistä vuoden ympäri

Kala – D-vitamiinin ja omega-3:n lähde

Kun auringon säteet osuvat ihollesi, ihosi valmistaa D-vitamiinia. Lisäksi saamme D-vitamiinia ruokavaliosta. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat eläinkunnasta saatavat elintarvikkeet (kala, kananmunat, liha ja maitotaloustuotteet).


Jos oleskelet usein auringossa, tai saat riittävästi D-vitamiinia ruokavaliosta, ei ole varmaa tarvitsetko D-vitamiinilisää kesällä. Kuitenkin on varmaa, että omega-3 on yhtä tärkeää ympäri vuoden!


Viranomaiset suosittelevat omega-3:a

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten (2014) mukaan kalaa on hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen. Kala on suositeltavaa ravintoa, ja sen käyttöä tulisi lisätä. Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia.


Kala on erityisen hyvä omega-3-rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Säännöllisellä omega-3-rasvahappojen (EPA ja DHA) saannilla saavutetaan välttämättömien rasvahappojen antamat positiiviset vaikutukset sydämeen, aivoihin ja näköön.


Valitettavasti kehosi ei pysty varastoimaan omega-3:a eikä siten pysty hyödyntämään sitä varastoistaan, se ei myöskään pysty tuottamaan riittävää määrää EPA:a ja DHA:ta muista omega-3-rasvahapoista. Tämän vuoksi kehosi hyötyy ravinnosta saatavien terveellisten rasvahappojen säännöllisestä saannista, sekä talvella että kesällä!


  • Omega-3-rasvahapot, EPA ja DHA, edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo, DHA, edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla 250 mg DHA-rasvahappoja.


Lähteet:

Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.


Ref. PP-FRI-FIN-0086