Näin juot terveellisesti
Näin juot terveellisesti
Jos haluat huolehtia terveydestäsi, tulee sinun ruoan ja liikunnan lisäksi miettiä muitakin tekijöitä – myös sillä, mitä juot päivän aikana on vaikutusta! Mieti siksi juomien energiasisältöä, ravintoaineita ja juoman terveysvaikutuksia, kun valitset janonsammuttajan.

Näin juot terveellisesti

Näin juot terveellisesti


Jos haluat huolehtia terveydestäsi, tulee sinun ruoan ja liikunnan lisäksi miettiä muitakin tekijöitä – myös sillä, mitä juot päivän aikana on vaikutusta! Mieti siksi juomien energiasisältöä, ravintoaineita ja juoman terveysvaikutuksia, kun valitset janonsammuttajan.


Näin juot terveellisesti

Elimistön normaalien elintoimintojen ylläpitoon tarvitaan riittävästi nestettä. Päivän aikana tarvittavan nesteen määrä riippuu mm. siitä, kuinka paljon painaa, kuinka lämmintä on ja kuinka paljon liikkuu.


Nesteen saannin suosituksena on, että yksinkertaisesti sinun tulee juoda aina, kun sinulla on janon tunne. Elimistösi nimittäin pystyy ilmoittaa kuinka paljon nestettä se tarvitsee – janon tunteen avulla.


Vesi on paras janonsammuttaja!

Vesi on paras janonsammuttaja ja sillä tulisi kattaa suurin osan päivittäisestä nesteen saannista. Vedellä saat katettua elimistön nesteentarpeen ilman, että saat tarpeettomia kaloreita tai happoja, jotka vahingoittavat hampaitasi. Tämä koskee sekä hanavettä että pullotettua vettä.


Vältä happamia juomia sekä juomia, joissa on korkea sokeripitoisuus.


Happamien juomien (alhainen pH-arvo) kuten esim. sitrusmehujen ja limonadien juominen tulisi rajoittaa aterioiden ulkopuolelle. Tämä koskee sekä sokerillisia että keinotekoisesti makeutettuja juomia. Hapolliset juomat ovat nimittäin vahingollisia hampaillesi, ja ne voivat vahingoittaa kiillettä.


Mehut ja hedelmät

Hedelmäjuomat sisältävät suurimman osan mehuun käytettävien hedelmien ravintoaineista. Lasillinen mehua voi tämän vuoksi olla sekä terveellistä että hyvää, mutta mehujen liian suurta määrää tulisi välttää, mehuissa on usein korkea energiapitoisuus.


Maito

Maidosta saat energiaa, mutta myös merkittävän määrän kalsiumia, jodia, riboflaviinia (B2-vitamiinia) ja proteiinia. Rasvattoman maidon ja kevytmaidon voi tämän vuoksi sisällyttää monipuoliseen ruokavalioon varmistaakseen kalsiumin ja jodin riittävän saannin.


Tästä huolimatta maidon kulutus on Suomessa laskenut. Jos et juo maitoa, tulisi sinun miettiä saatko riittävästi kalsiumia muista lähteistä, esimerkiksi muista meijerituotteista tai ravintolisistä.


Kahvi ja tee

Kahvin ja teen energiapitoisuus on vähäinen, ne eivät ole happamia, eivätkä siis ole vahingollisia hampaille (pH-arvo noin 5). Sinun ei kuitenkaan tulisi juoda näitä suunnattomia määriä. Jotkin kahvin ja teen ainesosat, mm. kofeiini, voivat aiheuttaa muita ikäviä oireita, kuten närästystä ja vatsavaivoja.


Voit kyllä juoda sekä kahvia että teetä, mutta älä liian suuria määriä, äläkä lisää juomasi joukkoon sokeria. Jos haluat kahviisi maitoa, tulisi sinun valita kevyempi vaihtoehto kerman sijaan.


Lähteet:
Valtion Ravitsemusneuvottelukunta: Terveyttä ruoasta, Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
Helsenorge.no / kostråd om drikke 2017
Helsedirektoratet.no / offisielle kostråd 2016


Ref. PP-EMC-FIN-0015