Näin valmistat terveellisen ja kesäisen salaatin!
Näin valmistat terveellisen ja kesäisen salaatin!
Salaatti voi olla paljon enemmän kuin vain vihreitä salaatinlehtiä. Se voi olla ateria tai grilliruoan lisäke. Erittäin terveellisen salaatista saat, jos valitset salaattiin aineksia, jotka sisältävät tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja ja omega-3:a.

Näin valmistat terveellisen...

Näin valmistat terveellisen ja kesäisen salaatin!


Salaatti voi olla paljon enemmän kuin vain vihreitä salaatinlehtiä. Se voi olla ateria tai grilliruoan lisäke. Erittäin terveellisen salaatista saat, jos valitset salaattiin aineksia, jotka sisältävät tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja ja omega-3:a.


Näin valmistat terveellisen ja kesäisen salaatin!

Kesällä tuoreiden raaka-aineiden valikoima on laaja, niistä voi valmistaa ihanan kesäisiä salaatteja. Salaateissa ja niiden vitamiini- ja kivennäisainepitoisuuksissa on eroja. Omilla valinnoillasi vaikutat salaatin terveellisyyteen. Ei esimerkiksi ole hyvä hukuttaa salaattia liialliseen salaatinkastikkeeseen. Myös juusto, pasta ja krutongit voivat vähentää salaatin terveellisyyttä.


Annamme sinulle vinkkejä mitä kesäisen salaatin tulisi sisältää!


Värikkäät vihannekset ovat hyviä vitamiinien lähteitä

Jäävuorisalaatti on klassikko, mutta jos valitset tummanvihreitä salaatteja, esim. pinaattia tai rucolaa, saat myös A-, B6-, C- ja E-vitamiinia sekä foolihappoa ja sinkkiä.


Värikkäät vihannekset, kuten tomaatti, paprika ja parsakaali tekevät salaatista houkuttelevan – ja ovat mm. hyviä C-vitamiinin lähteitä.


Paprika sisältää itse asiassa noin kolme kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinit. C-vitamiini on hyväksi esim. ihon sidekudoksille, rustoille, luille ja hampaille. Lisäksi C-vitamiini on se vitamiini, joka yhdistetään immuunijärjestelmän toiminnan tukemiseen, ja C-vitamiini lisää raudan imeytymistä.


Marjoissa on paljon hyviä ainesosia

Tietyt hedelmien, marjojen ja vihannesten sisältämät vitamiinit ja muut ainesosat voivat vaikuttaa positiivisesti oksidatiiviseen stressiin. Oksidatiivinen stressi tarkoittaa epätasapainoa tiettyjen entsyymien välillä elimistön soluissa, ja johtaa reaktiivisten happiradikaalien syntyyn elimistössä.


Tuoreet marjat eivät kuulu vain jälkiruokiin, niitä on hyvä lisätä myös salaatteihin. Voit näin saada salaatista terveellisemmän, tuoreemman ja värikkäämmän marjojen avulla. Kokeile viinimarjoja, vadelmia, mansikoita ja mustikoita.


Kertatyydyttymättömat rasvahapot ovat sydämelle hyväksi


Pähkinät, siemenet, avokado, oliivi- ja rapsiöljy sekä rasvainen kala sisältävät terveellisiä kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, ne ovat hyväksi sydämelle. Vaihda rasvaiset salaatinkastikkeet oliiviöljyyn, tai tee ihana salaatinkastike oliiviöljystä, hunajasta, sinapista ja mausta se.


Rasvainen kala sisältää omega-3:a, A- ja D-vitamiinia

Jos haluat salaatiltasi vielä enemmän, voit luonnollisesti valmistaa klassisen kana- tai kinkkusalaatin. Mutta miksi et valitsisi tonnikalaa, lohta, sardiinia, makrillia tai jotain muuta rasvaista kalaa, niin saat lisäksi omega-3-rasvahappoja. Rasvaisessa kalassa on paljon omega-3:a, muita rasvahappoja ja proteiinia, sekä A- ja D-vitamiinia, jotka mm. edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. D-vitamiini on hyväksi myös lihaksille ja luustolle. Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ovat ravintoaineita, jotka edistävät sydämen, aivojen ja näön normaalia toimintaa.


Muita hyviä ja kylläiseksi tekeviä proteiineja on esimerkiksi kananmunissa, pavuissa, linsseissä ja kikherneissä.


  • Omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg EPA- ja DHA-rasvahappoja.
  • Omega-3-rasvahappo DHA edistää aivojen ja näön normaalia toimintaa. Positiivinen terveysvaikutus saadaan nauttimalla päivittäin 250 mg DHA-rasvahappoja.
  • Korvaamalla ruokavalion tyydyttyneet rasvat tyydyttymättömiin rasvoihin, edistämme veren kolesterolitason pysymistä normaalina.
  • D-vitamiini auttaa ylläpitämään immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä luuston ja lihasten normaalia toimintaa.
  • C-vitamiini edistää kollageenin normaalia muodostumista, se on tärkeää ihon, hampaiden ja rustojen normaalille toiminnalle sekä luuston normaalille kunnolle.
  • A- ja C-vitamiini edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

PP-EMC-FIN-0032