Mustikkaa
Tämän vuoksi mustikkaa!
Mustikoiden säännöllinen syöminen tekee hyvää keholle. Ravitsemusasiantuntijoiden mielestä mustikka on yksi terveellisimmistä marjoista. Ei ole syytä epätoivoon vaikka mustikkasesonki on ohi – pakastetut marjat ovat nimittäin erinomainen vaihtoehto, koska marjat säilyttävät ravintoarvonsa.

Tämän vuoksi mustikkaa

Tämän vuoksi mustikkaa!


Mustikoiden säännöllinen syöminen tekee hyvää keholle. Ravitsemusasiantuntijoiden mielestä mustikka on yksi terveellisimmistä marjoista. Ei ole syytä epätoivoon vaikka mustikkasesonki on ohi – pakastetut marjat ovat nimittäin erinomainen vaihtoehto, koska marjat säilyttävät ravintoarvonsa.


Mustikkaa

Korkea flavonoidipitoisuus

Pieni, sininen, villinäkin kasvava marja, sisältää mm. C-vitamiinia ja antosyaaneja.


Itämaissa vihreä tee on ruokavalion tärkein flavonoidien lähde.


Antosyaanit – väriaineet, jotka antavat tietyille marjoille ja vihanneksille sinisen, punaisen tai liilan värin – kuuluvat flavonoideihin. Mustikan antosyaanipitoisuus on korkeampi kuin mansikoiden, vadelmien tai karpaloiden.


Suojaa kehon soluja

Tietyt vitamiinit ja kivennäisaineet suojaavat kehon soluja oksidatiiviselta stressiltä, esimerkiksi E-vitamiini ja seleeni.


Näölle ja immuunijärjestelmälle

Tänä päivänä on myös ravintolisiä, jotka on valmistettu mustikan hyödyllisistä ainesosista.


Vesterålens Naturprodukterin Argus mustikkauutteella on ravintolisä, joka sisältää mustikkauutetta sekä luteiinia, sinkkiä, seleeniä sekä A- ja E-vitamiinia. A-vitamiini ja sinkki auttavat säilyttämään näön normaalin toiminnan ja edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. E-vitamiini ja seleeni suojaavat soluja oksidatiiviselta stressiltä.


Lähteet:
Helsedirektoratet: Antioksidanter – helsenorge.no (2012)


Ref. PP-STX-FIN-0012